Heren, ik ben niet langer op zoek naar een klapschroef of een vaanstandschroef.
Ik heb een nieuwe gekocht, een maxprop.
Getest tijdens de zomervakantie, heel tevreden !
De schroefas-diameter van mijn "rush" is wel degelijk 22mm.
Voor de mensen die geinteresseerd zijn of er aan denken een maxprop aan te schaffen, heb ik het antwoord op een mail toegevoegd.
Mvg.
Yvan.
Goede morgen,
Vermoedelijk gaat het om een 2 GM 20 motor en deze doet maximaal 3600 toeren. De standaard reductie het dichtst bij 2:1 is dan 2,21:1 bij Yanmar. Dit zou ook overeenkomen met de schroef 14 x 9 die u aangeeft. Dus, de vaste schroef kan waarschijnlijk niet veel beter worden, hooguit zouden we een 14 x 10 kunnen nemen die iets meer vermogen opneemt en dus iets sneller zou moeten reageren. Echter om echt een betere schroefwerking te krijgen zullen we moeten overstappen naar een vaste drie blad schroef of Max-Prop. Als ik daar van uitga kan ik volgende schroef voorstellen :
1. Vaste drie blad zou ik ook 14 x 10 durven nemen, als zou dit een klein beetje te zwaar kunnen zijn in de hoogste toeren. Uitgevoerd in brons met standaard asgat voor asdiameter 22 mm. - PRIJS : 493,68 EURO inclusief BTW.
2. Max-prop 2 blad versie 14". Deze heeft natuurlijk ook wel het initiële nadeel van slechts twee bladen, echter de vorm van de bladen en het principe van de schroef geven dat deze in achteruit hetzelfde eigen rendement heeft als in vooruit. Dit resulteert in een betere achteruitwerking met minder "wiel" werking. Uitgevoerd in hoogwaardig Nikkel-aluminium brons met asgat voor as 22 mm. - PRIJS : 1334,03 EURO inclusief BTW.
3. Max-Prop 3 blad versie 14". Dit is technisch het beste compromis en combineert de betere schroefwerking van een drieblad schroef met de zeilen zonder weerstand. Daarenboven zijn de voordelen van de twee blad Max-Prop qua eigen rendement ook hier van toepassing, dus ook weinig wiel werking en nog betere manoevreereigenschappen. - PRIJS : 2.172,56 EURO inclusief BTW.
De prijzen zijn inclusief BTW, af Zelzate.
Levertijd : +/- 2 weken.
Betaling : 50 % bij bestelling, 50 % bij levering.
Algemene conclusie : de huidige schroef lijkt op zich wel correct voor boot en motorinstallatie maar heeft een paar inherente nadelen. Het beste compromis is de Max-Prop drie bladen maar hier is het nadeel van economische aard gezien de prijs.
Ik denk u hiermee de passende informatie te bezorgen en wacht uw reacties af.
Vriendelijke groeten,
Maarten Carron
CARRON MARINE bvba
Havenlaan 84
B-9060 Zelzate
Tel. ++32/(0)9.345.61.71
Fax ++32/(0)9.345.61.47
maarten@carronmarine.be