Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:29:20 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: terugslagklep lenspomp  (Read 681 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
anneguus
Plassen Zeiler

View Profile
« on: February 02, 2010, 07:56:24 PM »

in mijn SO32 van 2004 zit een electrisch lenspompje in het bilgeputje onder de vloer. en een teruslagklepje. het terugslagklepje werkt niet, de rubber prop, die het water tegen moet houden en dicht gehouden moet worden door de tegendruk van het water in de slang, staat wijd open. is verder schoon. soms staat er een beetje water en dan komt dus steeds weer terug.

heeft iemand van jullie ervaring met betere terugslagklepjes of misschien een electrisch bedient afsluitertje (die nat kan worden onder de vloer)??
Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: February 02, 2010, 08:15:49 PM »

Bedoel je zoiets?

http://www.georgekniest.nl/catalogus/Kombuis+en+comfort/Lens+en+dekwaspompen/Lenspomp+aansluitingen/Whale+terugslagklep/product.aspx

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
anneguus
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #2 on: February 03, 2010, 11:50:17 AM »

Dat Whale ding is dus precies het onderdeel dat de ellende veroorzaakt.
BKatsman
Riet zeiler
**

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Fizz DL

View Profile
« Reply #3 on: February 08, 2010, 12:37:33 PM »

2 jaar geleden is mijn boot volgelopen (water stond 20 cm boven de vloerborden) omdat de lenspomp was gaan hevelen.
De uitlaat van de lenspomp zit onder water als ik meer dan 4 knopen vaar. Lenspomp even aangehad tijdens het varen om de bilge leeg te pompen. Toen is het hevelen begonnen. Bij het afmeren niet gemerkt dat de boot lager lag. Bij terugkomst (2 uur later) stond er al heel veel water in.

Dus. een werkende terugslagklep is geen overbodige luxe. (Moet ik overigens zelf nog wel een keer gaan monteren). Of hoort een bilgepomp zelf een terugslagklep in de pomp te hebben?
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #4 on: February 08, 2010, 01:05:24 PM »

Bij mij is de uitgang van de bilgepomp net onder de voetrail.
Kennelijk heeft Jeanneau hierover meer klachten gehad.

BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #5 on: February 08, 2010, 03:32:35 PM »

Ik heb er 2. Een net onder de voetrail. dit is de uitgang van de pomp die de bilge net achter de kiel leeg pompt. Hierop zit ook de handpomp (zuigt ook net achter de kiel).

Een 2e pomp pompt het afgsloten deel onder de motor leeg. Deze pompt uit in de spiegel, 10 cm boven de waterlijn. (Waarschijnlijk om geen vieze strepen achter te laten van vuil (oliehoudend) bilgewater)

Deze uitlaat zit laag genoeg om te gaan hevelen bij mij.

Gaat overigens over een wat oudere Jeanneau: een SunFizz uit '82. Toen mocht je nog vuil bilgewater lozen..
anneguus
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #6 on: February 09, 2010, 09:40:51 PM »

dat hevelen heb ik ook al eens gehad met mijn vorige schip, daar zat een terugslagklep tussen van onduidelijke makelij met een veer en een kogel. die sloot dus niet af, vloerplanken gingen drijven tijdens een prachtig windje. flink balen dus want toen ik de boel eindelijk weer droog had was de wind op. gelukkig heeft mijn SO 32 ook de uitlaat erg hoog zitten. maar die zit bijna achteraan en de slang naar het putje is dus erg lang en het grootste probleem is dat al dat water uit de slang weer terugzakt en het putje weer helemaal vol is.

maar met al jullie reacties heb ik nog geen idee voor een goede terugslagklep.
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: February 09, 2010, 09:51:37 PM »

Anneguus,

Ik heb een quicksearch voor je gedaan. Als niemand anders zich meldt met een beter merk/soort klep zou ik zelf op onderzoek gaan.

Ik had hetzelfde met het lakken van mijn vloerdelen. Niemand had tips, ook niet op andere forums. Niemand scheen ook van het probleem af te weten, totdat ik bij de vaklui terechtkwam.

Wellicht is het een idee, als er de ruimte voor is, om een lus in de slang te maken, zodanig, dat de bovenkant van de lus boven de waterlijn uitsteekt en dat er dus heel wat minder water terugloopt in de bilge.

Heb je al onderzocht, waarom die terugslagklep niet werkt? Is het vervorming van het materiaal, danwel vervuiling of iets dergelijks?

Bij mij hangt de bilgepomp trouwens een meter boven de waterlijn. is wellicht een andere constructie.

Pjotr
Zeiler

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #8 on: February 12, 2010, 09:36:53 AM »

Om altijd ellende te voorkomen: INSTALLER EEN BELUCHTER!! ongeacht of de motor nou wel of niet op, boven of onder de waterlijn staat, op welke hoogte de uitlaat wel of niet door de romp naar buiten komt, een beluchter voorkomt dat er hevelwerking ontstaat.

http://viewer.zmags.com/publication/ac7baf6f#/ac7baf6f/68

Slaapt een stuk prettiger.
BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #9 on: February 12, 2010, 11:14:12 AM »

Volgens  mij is deze beluchter bedoelt voor het koelwatercircuit, voor de injectie in de uitlaat. Daar moet inderdaad een beluchter in.

Maar zou je ook een beluchter installeren in de uitlaat van je bilgepomp?
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #10 on: February 12, 2010, 11:40:51 AM »

Ik heb dat nog nooit gezien...

Pjotr
Zeiler

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #11 on: February 13, 2010, 11:03:06 AM »

Jazeker, beluchter kan in elk pomp afvoer systeem worden geplaatst (zo ook bijvoorbeeld in het lenspomp circuit van een vuilwatersysteem). Principe is dat er een klepje in zit die één richting op werkt. Bij pompen is deze gesloten en zodra er een vloeistofstroom terug stroomt, wordt er lucht aangezogen en stopt het hevelen.
Let op! er zijn beluchters op de markt (geweest) die niet goed werkten, klepje raakte verstopt waardoor systeem niet meer werkt; bedrogen beveiliging. Koop dus een beluchter van een gerennommeerd merk, wel iets duurder maar functionaliteit gegarandeerd! Let op juiste montage.
« Last Edit: February 13, 2010, 11:07:49 AM by Pjotr » Logged
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag