Jeanneau Forum
May 23, 2012, 02:51:51 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:

Welkom op de nieuwe forum voor Jeanneau Zeilers.

Op dit forum kunt u al uw vragen en opmerkingen kwijt wat betrekking heeft op de Jeanneau.

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: lekkage kajuitraam  (Read 1709 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Enzo Marsiglia
Komt net kijken
*

View Profile Email
« on: February 15, 2010, 08:14:07 PM »

Beste liefhebbers,

Ik ben sinds 2 jaar eigenaar van een Sun Fast 31, kort na de aankoop kwam ik er achter dat de kuntstof gekitte ramen aan de bovenzijde lek zijn, afgelopen voorjaar heb ik geprobeerd de ramen aan de bovenzijde losgeputterd en voorzien van nieuwe kit, dit bleek niet voldoende om de lekkage te verhelpen. Ik zie veel schepen met vergelijkbare ramen waarvan de ramen zijn vast geschoefd, ik wil graag jullie ervaringen horen. Wat is de reden van dit schroeven ipv kitten.

Dank en groet

Laat het voorjaar maar komen.

Enzo 
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: February 15, 2010, 09:23:45 PM »

Enzo, van harte welkom op dit forum.

Met het soort ramen wat jij hebt, heb ik geen ervaring.
Even wachten dus, totdat er iemand anders 'voorbij' komt, die je wel kan helpen.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Pjotr
Bikkel!

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #2 on: February 16, 2010, 12:05:32 AM »

Gaaf schip, kleine uitvoering van onze 39! Ben er ooit eens één in Spanje tegengekomen, daarna nooit meer gezien. Waar vaar je?

De reden hiervoor is omdat dan de benodigde sterkte om de ramen op zijn plaats te houden wordt opgenomen door de schroefverbinding en de kit zijn werk kan doen als afdichting.
Indien je de ramen alleen kit, moet de kit deze ook op hun plaats houden. A.g.v. de krachten die tijdens het zeilen op de romp/dek worden uitgeoeffend zit er altijd wat beweging in de constructie. De kitverbinding alleen is niet sterk genoeg om de ramen bij deze vervorming op zijn plaats te houden waardoor er ruimte ontstaat met lekkage tot gevolg. De schroefverbinding is wèl sterk genoeg om de ramen op zijn plaats te houden (of beter gezegd, mee te laten bewegen met de vervorming van romp/dek) waardoor de kit of een andere vorm van afdichting zijn werk kan doen.
Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #3 on: February 16, 2010, 12:45:33 AM »

Alsnog meld ik dat ik geen ervaring heb met schroefbare ramen, kan ik wel aanvullen met het volgende; Als je schroefbare ramen hebt en ze moeten afgekit worden, zorg dan dan de juiste kit goed en compleet wordt aangebracht. Schroef het raam enigszins aan, maar niet vast, zodat de kit uitpuilt. Als de kit redelijk uitgehard is, 1 à 2 dagen, kun je de schroeven aandraaien en heb je volledige dichting.

sjaanootje
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Jeanneau Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #4 on: February 16, 2010, 08:12:52 AM »

Beste,

lekkende ramen..... DRAMA!
Wij hebben dat direct aangepakt toen we hem kochten.

2 mogelijkheden:

1) demonteren, kitvrij maken, ramen primeren, en de SPECIALE sikaflex RAMEN kit gebruiken!! (niet de standaard kit want dat geef ik 2 maanden) en dan weer vastschroeven. (is belangrijk om geleidelijke kracht verdeling te krijgen.

2) Demonteren, kitvrij maken, zwarte rand opspuiten op raam (kitbreedte) en dan kit op de rol gebruiken en dan ook weer vastschroeven.

Heb dat zelf al 2 keer gedaan (2 schepen)

Ons vorige boot:
http://www.tuxmanro.nl/weblog/2006/03/23/ramen-erin/

en onze jeanneau ramen project:
http://www.sjaanootje.nl/2006/10/27/ramen-vervangen/

Enzo Marsiglia
Komt net kijken
*

View Profile Email
« Reply #5 on: February 16, 2010, 09:50:08 PM »

Als ik het dus goed begrijp is het het beste om de hele ramen los te maken, opnieuw te kitten (juiste primer etc) en dan even goed nog vast schroeven.
Zijn er een soort kit matten in de handel?

Enzo
Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #6 on: February 16, 2010, 09:58:48 PM »

Enzo,

Ramen kitten is niet 'zo maar een klusje'

Kijk hier voor een beschrijving:

http://www.sika.nl/cmi-marine/cmi-marine-index.htm

Enzo Marsiglia
Komt net kijken
*

View Profile Email
« Reply #7 on: February 16, 2010, 11:49:24 PM »

Liefhebbers,

Wat geweldig al die reactie's, ik ben niet alleen met mijn voorjaars problemen, ik kan me wat beter voorbereiden...komt er toch nog een vraag omhoog, ik las over schroefbare ramen, moet ik hier uit opmaken dat deze ramen voorgeboord zijn al vanuit de fabriek, ik ging er n.l. vanuit dat ik ze zelf kan boren.
Overigens ter info, mijn schip de Santa Rosalia ligt aan het Braasemermeer.

Groet

Enzo
Viva La Vida
Plassen Zeiler

Thuishaven: Sneek
Type boot: Fantasia 27

Viva la Vida

View Profile
« Reply #8 on: August 27, 2010, 01:10:06 PM »

Ook wij hebben last van lekkende (opschroef) ramen op onze Fantasia. Dit is dus een mooie najaarsklus. Aangezien de vorige eigenaar de ramen waarschijnlijk te vast heeft proberen aan te draaien, zijn de ramen rond de schroeven nogal beschadigd (stervorming). Je voelt hem al aankomen, dit wordt hoogstwaarschijnlijk vernieuwen.... Angry Weten jullie nog goede leveranciers welke deze ramen kunnen reproduceren???
Faran
Administrator
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: August 27, 2010, 01:20:17 PM »

De Boer Jachttechniek verkoopt ook gebruikte spulletjes, misschien tref je hier iets van je gading.

http://www.jachttechniek.nl/

Marien
Bikkel!

Thuishaven: WSV De Put
Type boot: Sun Odyssey 36

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #10 on: August 27, 2010, 02:41:39 PM »

Onze vorige boot was een Dufour 2800 en die heeft ook van die opgeschroefte ramen. Ik heb deze zelf vervangen en als je een beetje handig bent kan je het ook.

Er zijn genoeg plexiglas of lexaan (kweetniet of dit juist gespelt is)leveranciers. Ik heb de ramen bij RU58 in Den Haag gehaald. Even wat malletjes getekend van de bestaande ramen en zij hebben de ramen vervolgens op maat geleverd. Overigens had ik daarvoor al de dakramen vernieuwd. Daarbij alleen de platen door hun op lengte en breedte laten zagen waarna ik zelf met een juiste decoupeer zaag de hoeken heb afgerond. Het spul laat zich echt makkelijk bewerken dus ga echt niet iets 2dehands zoeken want dan is alle effort voor niks.

Aanboord de bestaande ramen losgenomen en vervolgens de schroefgaatjes op de nieuwe ramen afgetekend. Deze eerst met een dun boordje doorboren en daarna van 2 kanten met de juiste dikte. Ga je er van 1 kant doorheen dan breekt er aan de achterkant wat af.

Erg belangrijk is dat je de te verlijmen delen impregneerd of voorstrijkt. Met alleen Sikaflex op het plexiglas zal je zien dat dit gaat los laten en dat er dus lucht (en dus ook water) tussen gaat komen. Even een schuurpapiertje over de te verlijmen delen om deze op te ruwen is ook zeker aan te bevelen.

Gebruik vooral veel (heel veel) schilders tape en zorg voor voldoende oude doeken en doe de klus met 2 man. Dan heb je binnen 1 dag een 10 jaar jongere boot.

Oh ja, niet alleen met de kitspuit een veter op het raam leggen en dan aandrukken. Eerst het te lijmen deel op het raam afplakken en dan met een plamuurmes de kit egaal verdelen. Het overtollige pas weghalen nadat het raam is vastgeschroefd.

Je zal er geen spijt van hebben. Gewoon doen Wink

« Last Edit: August 27, 2010, 02:44:01 PM by Marien » Logged
Viva La Vida
Plassen Zeiler

Thuishaven: Sneek
Type boot: Fantasia 27

Viva la Vida

View Profile
« Reply #11 on: August 27, 2010, 05:06:25 PM »

Kijk, dit zijn nog eens tips!!
Er staat al gauw 'even de ramen kitten', maar er staat nooit bij hoe het precies moet.
Ik heb tijdens de vakantie helaas al genoeg gevallen gezien van een ondeskundige montage, de kitslierten zijn dan dus gewoon zichtbaar door de ramen. Hier was ik dan ook huiverig voor.
Alvast bedankt, we staan nog steeds open voor meer tips!!! Grin Grin
Pjotr
Bikkel!

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #12 on: August 27, 2010, 07:22:30 PM »

Om de beste kit afdichting te krijgen moet je naast het verhaal van Marien ook de schroeven van de ramen pas volledig aandraaien wanneer de kit is uitgehard.
Succes, ben benieuwd naar het resultaat
sjaanootje
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Jeanneau Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW Email
« Reply #13 on: August 28, 2010, 08:48:33 AM »

Hoi,

Ik heb dat ook wel eens gepost dacht ik .
http://jeanneauforum.nl/forum/onderhoud/lekkage-kajuitraam/

maar heb dat ook bij ons schip gedaan.
http://www.sjaanootje.nl/2006/10/27/ramen-vervangen/

Hoe gedaan:
De oude ramen waren totaal verweerd en het water kwam er letterlijk tussendoor.
De oude kit was niet bestemd voor ramen en lag er alleen op en had totaal geen hechting.
De oude ramen heb ik laten kopieren bij een kunsthandelfabriek. (incl de boorgaten)
Daarna heb  ik de ramen afgenomen incl het beschermingstape er nog op waarop ik dus perfect kan aftekenen.
De ramen heb ik er tegenaan gezet met een paar schroefjes en heb aan de binnenkant goed kunnen aftekenen wat de binnenmaat was. Heb het overlappende gedeelde weggesneden (afplakspul) en heb dat eerst geprimerd met speciale sikaflex kunststof ramen primer!!! (die MOET Je hebben) dat is ook zwart dus dan heb je gelijk een egaal achtergrond dat is belangriijk voor later als je de ramen ertegen aan hebt zie je anders direct de kit en lucht en dat is uiteraard geen gezicht.

na de primer kan je de sikaflex (SPECIALE!!! ramen kit gebruiken) ik benadruk dat aangezien 80% van de mensen dus gewoon de normale sikaflex lijmkit gebruiken.. en dan weet je in iedergeval zeker dat je binnen een jaar alles opnieuw kan doen.

Probeer de kit egaal te verdelen zodat het raam niet direct tegen de kajuit komt maar altijd met een X mm ruimte waarbij de kit zich kan nesten in een stevige basis.
na uitdrogen van de kit (word een beetje rubber achtig) klein tikkie aandraaien en dan zit het helemaal dicht!

Let op.. niet te strak anders barsten de schroefgaten.

P.s. zelf ga ik deze klus deze winter totaal weer terugdraaien Smiley
Want de boel gaat bij mij helemaal dicht gezet worden met polyesther aangezien ik zelf wilt kiezen welke ramen ik er in wilt zetten (gebo) aangezien de ramen welke wij hebben wel heel erg 80 jaren uitstralen.
Maar dat horen jullie vanzelf wel Smiley

veel succes !

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Verbeteringen tuigage SO32 by QUINTET
Today at 01:56:14 PM

droogvallen met SO40 verassende foto's by ylib
Today at 11:08:36 AM

Even voorstellen by French Kiss
Today at 08:53:16 AM