Jeanneau Forum
May 23, 2012, 02:43:01 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Ook een Jeanneau Forum vlag? bestel hem direct online op http://www.vlaggenclub.nl/nieuwe-producten/vlag-jeanneauforum-nl-20x30cm.html

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: koelmachine Frigoboat SO 32  (Read 1806 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« on: April 09, 2010, 05:31:28 PM »

Ik heb zo'n koelmachine in de koelkast, standaard door Jeanneau geinstalleerd. Maar als het boven de 20 graden Celsius wordt blijft de koelkast niet echt koud. Onderin gaat beter dan bovenin, maar gedurende de dag loopt de tempaeratuur in de koelkast gauw op naar 10 graden als de koelmachine het hardst werkt. Als ik de plank met het roostertje waar de compressor achter staat vewijder wordt het iets beter. De wisselaar krijgt dan blijkbaar wat meer lucht. ook heb ik de ventilator en de wisselaar al eens goed schoongemaakt, maar dat hielp ook niet veel.

Zijn er meer ervaringen met dit probleem?
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: April 11, 2010, 11:49:48 PM »

Ik heb ook zo'n koeling aan boord. Werd vannacht wakker en hoorde de koeling continue aan- en uitschakelen. Op een stand van 1 tot 10 stond hij op stand 7. Teruggezet naar stand 3. Hij bleef gewoon koelen. Vanmorgen koelde hij nog, terwijl alles steenkoud was. De koelkast zat niet erg vol, maar alles was zo koud, een blikje bier opengetrokken en dat was bevroren!
Ik denk dat die temperatuursensor dan niet zo geweldig is. Komende tijd maar eens aandacht aan besteden.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Windrush
Zeiler

Thuishaven: Drimmelen
Type boot: SO 34.2

View Profile
« Reply #2 on: June 05, 2011, 09:51:46 AM »

Ik heb een compressorkoekast en denk dat ook ik het probleem heb dat hij alsmaar aan blijft staan. Ik kan de thermostaat helemaal naar beneden draaien, maar ook dan blijft hij alsmaar koelen. De koelkast is 6 graden. Prima dus, maar ik denk dat hij zo wel wat te veel stroom verbruikt.
Is dit een te lage druk van de koelvloeistof of een defecte thermostaat?
Als ik de thermostaat draai hoor ik hem wel aan en uit klikken, ik moet hem dan echter wel driekwart draaien.
Ik heb het roostertje van de warmtewisselaar al helemaal schoon gemaakt en een zekering kan ik helaas niet vinden.
Heeft iemand een idee? In het verleden deed hij het prima.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #3 on: June 08, 2011, 10:25:01 AM »

Ik heb de boel ook weer eens schoongemaakt en nagekeken, maar geen verbetering. Ik heb documentatie van fabrikanten nagekeken en het valt me op dat ze aangeven dat die kleine aggregaatjes geschikt zouden zijn voor 100 tot 120 liter en dan tussen de 0,5 en 0,7 A gemiddels stroom zouden opnemen. De kleine standaard koelkastjes met alles er op en er aan hebben de zelfde aggregaatjes/verdampers, zijn veel kleiner dan die 100 tot 12o liter en nemen volgens opgaaf de zelfde stroom af?Huh?

Mijn vrouw vind de koelkast op de SO 32 veel te diep, bovendien is het onhandig om van alles boven op elkaar te zetten. in de praktijk gebruiken we dus maar een deel van de inhoud. ik ga de bodem omhoog brengen door van onderaf verder isoleren, ook de zijkanten, vooral aan de motorkant verder isoleren. en daardoor dus de inhoud halveren. een skijken of de compressor dan minder loopt. ik houd jullie op de hoogte.
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #4 on: June 08, 2011, 12:55:54 PM »

Gezien de leeftijd lijkt het me niet vreemd als er freon toegevoegd moet worden. Als er niet voldoende vloeistof in het systeem meer zit dan krijg je volgens mij precied de beschreven symptomen.

Groeten, Bob

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #5 on: June 08, 2011, 01:23:02 PM »

Dat is natuurlijk zo, alleen heeft ie bij mij het eigenlijk nooit goed gedaan. Ik vraag me ook af of Jeanneau de boel goed geinstalleerd heeft. Als ik het goed heb zitten er van die zelfdichtende ventielen op dei bij montage open gaan en bij demontage dicht gaan. Mijn boot zit vol met montageproblemen waarbij men voor gemak heeft gekozen en niet voor probleemvoorkoming. Het zal me dan ook niet verbazen als er koelmiddel heeft staan lekken bij de montage. En natuurlijk kan de compressor of het leidingsysteem ook lek zijn, maar dan zou ie het helemaal niet meer doen na verloop van tijd.

Ik ben benieuwd of er Jeanneau eigenaren zijn die de Frigoboat hebben (laten) bijvullen en wat zoiets dan kost en wat het resultaat was.
Windrush
Zeiler

Thuishaven: Drimmelen
Type boot: SO 34.2

View Profile
« Reply #6 on: June 08, 2011, 10:36:50 PM »

Ik heb inmiddels een monteur van koelinstallaties gesproken en die gaf aan dat hij alle type compressorkoelinstallaties kan afpersen. Wel gaat er afhankelijk van het type een bepaald soort koelmiddel in. En afpersen kun je dus niet zelf. Hij heeft nog niet gekeken, maar gaf op basis van mijn verhaal aan dat ondanks de stabiele opstelling er toch een heel klein lekje kan ontstaan. Trilling in het ding zelf en door de motor van het schip kunnen na jaren al genoeg zijn. Helaas zijn bij de SO 34.2 de koelleidingen mooi achter de oven langs weggewerkt, zodat ik die niet kan controleren. Hopen dat het lek bij de compressor zit, te maken is en/of met opnieuw afpersen weer een tijdje mee gaat.
Monteurtje gaf aan dat als het gaatje echt heel klein is je het alleen na contrastvloeistof met de uv lamp kan vinden en dat het soms toch wel een hele tijd goed kan gaan als je hem gewoon opnieuw vult en afperst.
Wordt vervolgd.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: October 18, 2011, 02:09:53 PM »

Ik heb contact met Frigoboat importeur gehad en afgaande op hun informatie doet de koelmachine zijn werk uitstekend, alleen is de koelbox te groot voor dat apparaat. Zij adviseerden een zwaarder type te installeren. Maar ik heb de koelbox minder diep gemaakt omdat mijn vrouw toch al niet onderin erbij kon. Ik heb de box kleiner gemaakt door met Pur schuim platen op te vullen. Nader onderzoek leerde ook dat de box op de plaatsen waar ik erbij kon om te voelen, niet of nauwelijks geïsoleerd is. er zit hooguit 2 cm schuim op. Dus wat spuitbussen brandvertragend schuim er in gespoten en zie, de koelmachine slaat veel minder aan.
Johnny mc Miller
Bikkel!

Type boot: SO 32i (kmz)

View Profile WWW Email
« Reply #8 on: October 19, 2011, 10:35:37 PM »

Hallo Anneguus,

Ik ben niet zo vaak meer op het forum, druk, druk, druk. Maar ik heb de discussie gelezen vanavond.
Zoals je misschien weet, heb ik ook een 32, en had hetzelfde probleem. De hele nacht aanslaan, je werd er gek van. (wij slapen achter)

Ik heb het zelfde truckje uitgehaald dan dat ik bij onze caravan's altijd deed, en het probleen is een stuk minder erg en de koeling beter.

Het probleem ligt niet in de koelvloeistof, maar in de mogelijkheid, (eigenlijk de onmogelijkheid van warmte afgifte)

Bij de 32, tenminste bij die van mij, die is van 2006, zit liks van de koelbox, onder het kooktoestel een rooster, met daar achter de compressor. Deze plaat zit met één schroef vast (links). Deze haal je los. Van te voren ga je naar een goede elektro winkel en daar heb je een ventilator gekocht voor een computer (5euro dus ik moest even sparen :-)).  Deze zet je met siliconenkit op het rooster van de houten plaat. die je er voor vandaan hebt gehaald. Je kunt 12volt bij de compressor vandaan halen. De vantilator hoor je bijna niet (ook door de trillingsdemping van de siliconenkit) De koelkast koelt veel beter en kan zijn warmte kwijt en slaat veel minder vaak aan.
Probleem opgelost.

SUC6

groetjes Johnny

Vriendelijke groet

Johnny

Website: http://www.janvandermolen.info
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: October 21, 2011, 12:18:24 PM »

Hi Johny,

Ik heb die plank al eens eerder los gemaakt en er een 2e ventilatierooster in gemaakt, dat scheelde al wat. Ik zal deze winter toch maar zo'n computerventilatortje er in zetten, lijkt me een kleine moeite. Alle beetjes helpen, vooral ook omdat ik in 2012 5 maanden naar de Zweedse oostkust ga en daar vaak een week lang achter elkaar her en der voor anker ga, of hekankeren. Dan moet de was weer eens gedaan worden en liggen we weer een paar dagen in een haven om ook accu's etc weer bij te laden.

Volgens de importeur van Frigoboat is de koelunit in orde als de condensor in de koelkast bevriest wat bij mij ook zo is. Dat duid volgens hun op een te geringe koelcapaciteit t.ov de afmeting van de koelbox.
Johnny mc Miller
Bikkel!

Type boot: SO 32i (kmz)

View Profile WWW Email
« Reply #10 on: October 21, 2011, 05:35:32 PM »

Anneguus,

wanneer ik ingevroren spullen meeneem, en leg deze boven tegen de plaat, dan blijven ze bevroren.

Wanneer je naar de Cariben gaat wordt het waarschijnlijk anders, maar dan heb je ook een ander schip waarschijnlijk Cheesy

suc6   en anders even een berichtje dat zet ik wel foto's op mijn site hoe ik het gedaan heb

Vriendelijke groet

Johnny

Website: http://www.janvandermolen.info
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #11 on: October 21, 2011, 06:36:38 PM »

denk jij dat je met een SO32 niet naar de Caribean kan dan? (en misschien ook heelhuids aankomt?)
lamanouk
Bikkel!

Thuishaven: oostende
Type boot: sun odyssey 45DS

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #12 on: October 22, 2011, 05:54:39 PM »

Ik zou niet weten waarom je met een SO 32 dit niet kunt doen; na 7 oversteken zou ik er toch iets moeten van af weten...

Als je maar een antwoord hebt op de vragen "wat eten en drinken we, welk weer gaan we hebben en heb ik voldoende electrische energie (diesel)", dan moet dat lukken.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Verbeteringen tuigage SO32 by QUINTET
Today at 01:56:14 PM

droogvallen met SO40 verassende foto's by ylib
Today at 11:08:36 AM

Even voorstellen by French Kiss
Today at 08:53:16 AM

Hij dobbert weer :)! by French Kiss
Today at 08:46:09 AM