Jeanneau Forum
May 23, 2012, 06:50:56 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: condens in de kajuit  (Read 3070 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
BRENSA
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: SO 29.2

View Profile
« Reply #15 on: October 23, 2011, 11:01:09 PM »

Update. Na één nacht een halve liter water in de opvangbak van de ontvochtiger. Drie personen overnacht op de boot. Plafond en alle ramen geen druppels. Voelt zelfs niet vochtig aan. Het werkt dus echt als je in dit jaargetijde nog blijft zeilen en nog overnacht aanboord. Wel twee slaapzakken in elkaar gedaan want in de nacht vonden we het wel erg koud. Overdag met de zon best lekker. Het apparaat gebruikt 245 watt, dat valt dus erg mee.

Je hoeft niet altijd hard te gaan, als je de juiste weg maar neemt.
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #16 on: October 24, 2011, 01:58:05 PM »

Een ontvochtiger is een soort koelkast waarbij het water condenseerd op de koude kant. Over een hele winter genomen kan je een behoorlijke stroom rekening krijgen.

Een ontvochtiger op basis van zout (zoals die van Bizon) werkt zeker zo goed en kost geen energie. Als je grote navulling verpakkingen koopt is dit vele malen goedkoper.

Groeten, Bob

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #17 on: October 24, 2011, 02:21:55 PM »

Die bisonnetjes zet ik altijd 's winters in de boot en af en toe moet ik die leeg gooien. nooit op het idee gekomen om die ook te gebruiken als ik aan boord slaap, werken ze dan ook afdoende?
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #18 on: October 24, 2011, 02:42:07 PM »

Afgelopen weekend hadden we natuurlijk wel een droge wind. Zelfs 's-avonds geen condens op de boot.

Dat kan natuurlijk wel heel anders worden in dit jaargetijde!

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
patrick
Zeiler

Thuishaven: Oostende
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 37

View Profile Email
« Reply #19 on: October 24, 2011, 08:30:16 PM »

de non believers zullen altijd blijven zoeken naar argumenten om het gebruik van een ontvochter te ontkrachten, maar geloof me vrij ik gebruik nu 2 jaar continu een ontvochter met super succes, de enigste opmerking die ik zou kunnen geven is dat je hoofdpijn kunt krijgen bij een te droge lucht.

Fortune
Riet zeiler
**

Thuishaven: Naarden
Type boot: Sun Odyssey 29.2

View Profile
« Reply #20 on: October 26, 2011, 12:10:08 PM »

Ik hang altijd een oude panty aan het luik met daarin van die navulverpakkingen voor vochtvreters, emmertje eronder en dat werkt eigenlijk heel goed.
BRENSA
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse

View Profile
« Reply #21 on: November 01, 2011, 12:12:10 AM »

De ontvochtiger doet zijn best. Na ruim een week al een liter of 6 water op gevangen. Nu kan er in de opvangbak maar 3 liter en dan slaat het apparaat af. Dit is dus niet handig als je niet heel vaak langs komt. Ik heb dus nu gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een externe aansluiting te maken. Aan dit slangetje een 20 liter jarrycan aangesloten. Alle ventilatie afgesloten zodat ik niet de hele haven aan het drogen ben. Het lijkt mij toch dat zo een apparaat de boel droger houd dan de bison vochtvreters. Deze vangen in ruim een week bij ons op het schip geen 6 liter water. We hebben thuis geen plaats voor de kussens van de boot dus deze blijven aan boord. Na een week lijken ze zelfs droger dan daar voor. Eerdaags maar eens een hygrometer meenemen om te kijken wat de lucht vochtigheid is. Op de ontvochtiger kan je deze ook instellen. Wanneer de ingestelde waarde is bereikt slaat hij af en wanneer het weer vochtiger wordt aan natuurlijk. Zo zal het energie verbruik ook nog minder worden familier.
« Last Edit: November 01, 2011, 12:16:27 AM by Familier » Logged

Je hoeft niet altijd hard te gaan, als je de juiste weg maar neemt.
Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #22 on: November 01, 2011, 10:21:11 AM »

Ik ben om. Vorige week toch maar een ontvochtiger gekocht. Maar om op de kleintjes te letten een mini exemplaar van slechts 22 watt. De oorzaak was eigenlijk een kosten vergelijking. Ik stond met een navulling van een bizon ontvochtiger in mijn hand (10 Euro!) en zag dat een kleine ontvochtiger van Elro slechts 35 Euro koste. De capaciteit van deze ontvochtiger is een 1/4 liter per dag. En 2 liter per week ga je met een bizon ontvochtiger niet halen. Elro heeft ook nog een vochtregelaar die 220 aan/uitschakelt bij een insgestelde relative vochtigheid en dan kost het helemaal weinig. Ga nog even kijken of is er een te pakken kan krijgen.

Het reservoir is slechts 1/2 liter en deze was inderdaad na 3 dagen vol. Dus een gaatje in geboord en met een slang in de wasbak kan nu onbeperkt water afgevoerd worden :-). Ik heb het nog niet meegemaakt dat het water in de grevelingen bevroor dus deze afsluiter laat ik gewoon open. De boot zelf hou ik zowieso vostvrij met een keramische kachel. Dus alle ventilatie kan nu gewoon lekker dicht en ontvochtigen maar.

my 2cts, Bob

h.kes
Bikkel!

Thuishaven: Sint Annaland

View Profile
« Reply #23 on: November 10, 2011, 11:19:12 PM »

Hoi
Met enige verbazing jullie posts gelezen, Volgens mij kan je ontvochtigen tot je een ons weegt, er blijft immers toch steeds sprake van enige ventilatie? Ontvochtigen tot een bepaalde rel vochtigheid snap ik wel, maar het is toch een gevecht tegen de bierkaai denk ik. Ik ben al jaren gestopt met de Bisons, de boot blijft - ook in de winter - kurkdroog. Veel mensen hebben soms een kacheltje aan in de winter. Hierdoor kan de lucht meer vocht bevatten - vervolgens koelt dat af op momenten dat de kachel niet aanstaat en slaat de hele boel binnen weer neer op de koudste punten. Gewoon een raampje of luikje op een kier en alle deuren en kasten open doet (bij mij) wonderen! Boot is - ook na 11 jaar - niet muf en niet nat. Wel zit ie onder een dekzeil en dat zal iets isoleren.
Hans
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #24 on: November 10, 2011, 11:42:45 PM »

Ben ook vorig jaar gestopt met die Bison rommel. Dat zal best wel werken in een afgesloten ruimte.
Heb ervaren als test dat een gemorste Bison druppel vrijwel niet opdroogt, dus dat vocht wordt vastgehouden. Op zich werkt dat dus wel kennelijk. Maar als er ventilatie is, is het dweilen met de kraan open. Kussens naar huis nemen, deed ik in het verleden, echter het hele gedoe daarmee werd ik ook zat.
Vorig jaar de kussens op de boot gelaten, heb ze wel rechtop gezet ivm goede beluchting.
Dat is wel belangrijk. Laat al het houtwerk op je boot ademen. Om 'weervorming' te voorkomen.
Wij hadden geen schimmel op de kussens.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #25 on: November 11, 2011, 10:32:38 AM »

Als je de boot op de kant zet en niet meer gebruikt dan kan de aanpak van Hans nog wel werken als de boot van binnen droog is en blijft. Als je de boot in de winter blijft gebruiken (erop slapen geeft dan nog het meeste vocht) dan zul je toch echt maatregelen moeten nemen als je wilt voorkomen dat de schimmels je tegemoet komen.

Een kachel gaat inderdaad het vocht niet verdrijven en kan met een gebrek aan ventilatie condens vorming verergeren. Ik gebruik de kachel dus op 2 manieren.

Na een verblijf op de boot de kachel zeker een dag aan laten staan (15 to 20 graden) om met goede ventilatie al het opgehoopte vocht te laten verdampen en afvoeren.

Vervolgens wordt de boot, als de vochtigheid goed is, afgesloten (en wat kost een meter tegen woordig). Dan wordt de ontvochtiger gestart (bizon kan ook) de boel afgesloten en de kachel op vorstvrijhouden gezet.

Natte zeilen is altijd een heel gedoe maar die moeten eerst thuis drogen.

Groeten, Bob

ylib
Bikkel!

Thuishaven: Nieuwpoort
Type boot: so37

View Profile Email
« Reply #26 on: November 14, 2011, 09:37:45 AM »

@ anilla

de Elro ontvochtiger aan 35 €??? kan je mij even zeggen waar dat dat is want ik vind hem nergens onder de 60 € en dat is het dubbele van de prijs!
Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #27 on: November 14, 2011, 10:16:26 AM »

Gewoon bij de GAMMA Grin
Vergeet niet dat dit model de kleinste capaciteit heeft. Er is ook een model voor 600ml per dag. Ook hebben deze modellen een minimum temperatuur nodig.
Dus voor mij is het ook een experiment.
Deze wwek heb ik een termo/hygro metertje met een min/max log aan boord gezet om in de gaten te houden of de relatieve luchtvochtigheid niet over de 70% gaat. Met alle mist deze week ben ik benieud wat ik het komende weekend zal zien.

Wordt vervolgd zullen we maar zeggen, Bob
« Last Edit: November 14, 2011, 10:26:03 AM by Anilla » Logged

Pages:  1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Kuip speakers jeanneau so37 by Kapt. Bob
Today at 12:18:22 AM

Verbeteringen tuigage SO32 by Kapt. Bob
May 22, 2012, 11:15:50 PM

Borgpin giek in lummelbslag by Marien
May 22, 2012, 10:16:23 PM

afstellen stuurautomaat by tedp
May 22, 2012, 10:58:48 AM