Jeanneau Forum
May 23, 2012, 06:45:33 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:

Welkom op de nieuwe forum voor Jeanneau Zeilers.

Op dit forum kunt u al uw vragen en opmerkingen kwijt wat betrekking heeft op de Jeanneau.

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Brandstoffilters vervangen en ontluchten  (Read 1115 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
BRENSA
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: SO 29.2

View Profile
« on: November 03, 2011, 08:49:25 PM »

Beste forumleden van het weekeind wil ik verder gaan met het onderhoud aan onze SO 29.2 en nu is het olie verversen van de Yanmar 2GM20-YEU aan de beurt net als het vervangen van de brandstoffilters. De olie uitzuigen filter wisselen en weer vullen moet wel lukken. De keerkoppeling is ook niet ingewikkeld. Hier toch wel een vraag: De peilstok op een afbeelding heeft twee merktekens. Die van ons voelt zwaar aan (in gewicht), lijkt een massieve staaf, heeft maar één merkteken bijna onder aan het stokje. Dit merkteken is zelfs al niet best waarneembaar. Ik weet de inhoud van de keer koppeling 0,3 liter. Is het juist om de keerkoppeling leeg te zuigen en er 0,3ltr in te gooien en dan te kijken waar het staat op de peilstok. Of blijft er te veel olie achter en zit er op deze manier te veel olie in de keerkoppeling. Type is KM2P. Verder het wisselen van de twee brandstoffilters. Eerst de toevoer van de diesel afsluiten in de bakkist. Dan het brandstof fijn filter. Lijkt losdraaien schoonmaken nieuw filterelement plaatsen en weer dichtdraaien. Het grof filter weet ik nog niet of hier een weggooi filter in zit of één die je moet uit spoelen? Is van het merk pureflux. Twee knoppen aan de onderkant. Centraal om de pot te openen als ik het plaatje op de filter goed interpreteer, en één iets aan de zijkant van de bodem om vocht af te tappen. Kent iemand dit filter? Maar dan als alles weer in elkaar zit. Waarschijnlijk zal de zwaartekracht wat helpen, het lijkt dat de filters lager zitten dan het niveau in de diesel tank. Maar er zal zeker overal lucht achterblijven. Ik hoor veel dat ontluchten vaak een moelijk klus is. Hoe moet ik dit aanpakken. Kan je met de hand ergens de boel ontuchten, of moet je lang gaan starten, wat mij niet best voor de motor lijkt. De dieseltank zelf. Moet ik hier nog iets mee. Het is een vierkante kunststof bak. ik zie geen zak onderin de tank om hier eventueel water of vuiligheid af te tappen. Inhoud is 45 liter. Hoor graag van jullie. Familier

Je hoeft niet altijd hard te gaan, als je de juiste weg maar neemt.
Cygnus
Bikkel!

Thuishaven: Groningen
Type boot: SO 32i kmz

View Profile WWW
« Reply #1 on: November 04, 2011, 08:17:13 AM »

Brandstoffilters: bakje eronder, losdraaien, nieuw filter er in en weer vastdraaien. Hierna de brandstof pom opzoeken, hierop zit een heveltje waarmee je met de hand het pompje laat werken. Nu eerst ventiel boven op filter losdraaien. vervolgens hevelen tot er geen lucht meer uit de ontluchter komt. ventiel even helemaal er uit nog een paar keer hevelen (flinke lap er onder tijdens het hevelen) dichtdraaien. Nu starten, even laten lopen tot de motor regelmatig loopt, als het goed is vrijwel meteen. Als je filters nu mooi schoon zijn lijkt de brandstoftank niet vervuild. Vullen tot de rand met diesel en verder afblijven. Zit er veeel vuil/water in de filters wordt het tijd om de tank te reinigen. Als er geen inspectiegat in de tank zit heb je ws. geen ander alternatief dan uitbouwen en spoelen.

Vriendelijke groet,

Peter

SO 32i "Legolas"
apsrms
Riet zeiler
**

Thuishaven: Veen (NB)
Type boot: SO 30

View Profile Email
« Reply #2 on: November 04, 2011, 09:31:44 AM »

De keerkoppeling moet tot het streepje gevuld worden. Het is heel moeilijk te zien, vooral met verse transparante olie.
Brandstoffilter: verhaal van Peter klopt helemaal, alleen kijk even of je een kraan hebt bij je tank, zo ja dan die eerst dichtdraaien, scheelt een hoop troep en stank.

Succes, Stan
zeilbootcato
Plassen Zeiler

Thuishaven: Culemborg
Type boot: Jeanneau Fantasia 27

View Profile
« Reply #3 on: November 04, 2011, 06:14:09 PM »

In de Waterkampioen van deze week kwam ik onderstaande site tegen. Bij de videocursussen laat men oa zien hoe je brandstoffilters moet verwisselen bij een Volvo Penta. Het principe is hetzelfde als bij een Yanmar. Alleen zit er bij mijn Yanmar (1GM10) een los filter in het filterhuis. Mijn groffilter is van het hetzelde type. De verwisselbare filtertjes zijn te krijgen bij bv Shipeshape in Almere. Bij mij bleek er bij het onderhoud helemaal geen filtertje in te zitten. Na het plaatsen wilde echter de motor niet meer op hoge toeren komen. Na het verwijderen van het filtertje liep hij weer als vanouds en gebruik ik het filter alleen als waterscheider tot nu toe zonder problemen....
site: http://www.bootcoachbob.nl/  ook voor andere instructies.

Groet, Marcel
BRENSA
Bikkel!

View Profile
« Reply #4 on: November 04, 2011, 07:33:38 PM »

Bedankt voor jullie reacties, Moet niet z'n probleem worden van het weekeind. Ook het filmpje welke zeilbootcato tipte is over duidelijk. Ik heb wel een andere fijnfilter (papieren element) maar het princiepe blijft het zelfde. Maar waar ik echt vrolijk van werd was de opmerking in het filmpje over de stand van de krukas. Normaal gesproken zal de kans niet zo groot zijn dat deze net verkeerd staat, maar Murphy zeilt ook mee Cheesy en je zal net zien dat je er dan toch mee te maken krijgt. Ook de plastic zak om de filter tegen het knoeien is o zo simpel maar wel heel handig. Het grootste probleem zal eigenlijk de ruimte zijn. Mijn motor zit in het schip en staat niet op een bok in een werkplaats. Via dit forum wordt ik snel wijzer. Ik ben een WTBer geweest dus techniek ligt mij wel, maar juist die kleine dingen zoals de stand van de krukas is prettig om te weten en daar niet na twee dagen zelf achter te komen. Mijn vrouw geeft ook aan dat de weersverwachting voor het weekeind goed is en ze liever die twee dagen zeilt dan dat er een probleempje (lucht in het brandstof systeem) moet worden opgelost. De olie in de keerkoppeling is inderdaad heel helder. Ik vind het alleen vreemd dat er geen min / max peil is.
« Last Edit: November 04, 2011, 07:52:40 PM by Familier » Logged

Kapt. Bob
Bikkel!

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« Reply #5 on: November 04, 2011, 10:59:50 PM »

Voor het ontluchten moet de krukas in een bepaalde stand staan. Zie handleiding van de motor.

Purflux is een groffilter met waterscheider dat ook in motorvoertuigen wordt gemonteerd.

Hoe langzamer het gaat hoe meer je ziet.
BRENSA
Bikkel!

View Profile
« Reply #6 on: March 19, 2012, 10:02:00 PM »

Eindelijk weer tijd gehad om onderhoud aan onze motor te doen. Olie in het blok en de keerkoppeling vervangen. Oliefilter vervangen. 1 van de 2 zinkannodes in het blok vervangen.  De 1ste kon ik met een dopsleutel demonteren. Voor de 2de had ik een ringsleuten 24 nodig en die had ik natuurlijk niet. Nieuwe thermostaatklep met pakking geplaatst. Impeller had ik eind vorig jaar vervangen. Toen aan de klus begonnen waar ik geen ervaring mee heb, dieselfilters wisselen. Het groffilter van Purflux makkelijk te demonteren monteren met nieuw filterelement is ook niet moeilijk. Maar dan het ontluchten, in het gietstuk van het filterhuis zit geen ontluchting? Door de zwaartekracht zal het filter wel vollopen maar al de lucht gaat dus naar het blok. Het fijnfilter op de yanmar zelf is niet zo even te verwijderen. Er is niet genoeg ruimte om een tang op de ring te zetten. Is hier een stukje gereedschap voor te koop? Deze klus dus maar even vooruit geschoven. Wel de boel ontlucht op het fijn filter. Krijg je wel een pijnlijke vinger van om het pompje te bedienen. Eindelijk leek er een constante stroom diesel uit het schroeje te komen. Ook nog met de zwengel (om met de hand te starten) de krukas rond gedraait om te kijken of het pompje in een andere krukas stand het beter deed. Wat me opviel is dat bij één keer ronddraaien veel meer diesel uit de ontluchting kwam in vergelijking met steeds met de hand het handpompje te bedienen. Is het misschien handiger om met de zwengel de krukas rond te draaien ipv het handpompje? Natuurlijk stroom uit en stoponderbreker uitgetrokken, of is dit niet goed voor de motor. Na 10 minuten lopen sloeg de motor af en starte niet meer. Toch nog lucht in het systeem dus. Wordt dit een klus om lang mee bezig te zijn voor alles is ontlucht ? iemand een paar gouden tips voor mij?
« Last Edit: March 19, 2012, 10:06:13 PM by Familier » Logged

Gaertssen
Riet zeiler
**

Thuishaven: Veere
Type boot: Jeanneao so 37

View Profile Email
« Reply #7 on: March 19, 2012, 10:26:37 PM »

Let bij het ontluchten erop dat er geen lucht kan komen n de aanvoerslang van je kachel (indien van toepassing). Als hier eenmaal lucht in zit, kan dit veel ellende veroorzaken doordat je die aanvoerslang lastig kunt ontluchten.

Zorg dat het aanvoerpompje voor brandstof richting de kachel altijd lager is dan de reguliere slangen /filter richting de motor. Bespaart een hoop ellende.
Klinken
Zeiler

Thuishaven: Brouwershaven
Type boot: SO 33 I

View Profile
« Reply #8 on: March 20, 2012, 08:39:43 PM »

Het fijnfilter op de yanmar zelf is niet zo even te verwijderen. Er is niet genoeg ruimte om een tang op de ring te zetten. Is hier een stukje gereedschap voor te koop?
 Doe dit met een botte schroevendraaier en tik dan met een hamer op de schroevendraaier. Tik je de ring zo los cq vast. Laat het filterbekertje dan zakken en duw met een kleine schroevendraaier het fijnfilter naar beneden toe los in het bekertje. Kan je daarna het filterbekertje weghalen, leegkiepen,uitlappen en het nieuwe filter er weer in. Bij plaatsen duw je het fijnfilter weer vast over de inwendige aansluting. O ring goed leggen en kartelring weer vast zetten ( niet tevast) bij O ring niet nodig.
 Weet niet welk type Purflex filter je hebt maar vooraf vullen met dieselolie is dat een optie?
Als ik zo hoor zal je weer opnieuw moeten ontluchten en tevens kijken of je geen valse lucht aanzuigt via het reeds vervangen purfilter. Ontlucht zelf m.b.v de oilextractor die ik op de op de ontluchting zet. D.m.v het vacuum kan je dan ook prima ontluchten zonder veel te knoeien.
 Doe zelf deze klus altijd in het najaar. Is de diesellucht weer weg in het voorjaar

Met vriendelijke zeilersgroet:
Krijn
BRENSA
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: March 25, 2012, 09:20:06 PM »

Eindelijk loopt de motor weer. Het ontluchten via het handeltje van de brandstofpomp werkte niet (ook de krukas gedraaid). Zou het kunnen dat de brandstofpomp niet meer werkt als deze helemaal vol met lucht zit? Overgegaan naar plan B. Slang over het ontluchtingsboutje van de fijnfilter gezet en zuigen maar. Na een paar slokken diesel was hier de lucht weg. Maar de motor wilde nog niet lopen. Vervolgens dezelfde truuk uitgehaald met het ontluchtingsboutje van de hogedrukpomp. Weer twee slokken diesel. Maar nu liep de motor wel gelijk. Voor de zekerheid nog een halfuur laten lopen, dit is zonder stotteren of afslaan goed verlopen. Voor de volgende keer ga ik dit anders aanpakken. Stukje slang dat over de ontluchtingsboutjes past en een knijpballetje van een brandstofslang die tussen de externe brandstoftank en een buitenboordmotor zit. Dan is de klus zo geklaard zonder diesel te drinken. Wink
« Last Edit: March 25, 2012, 09:34:57 PM by Familier » Logged

Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #10 on: March 25, 2012, 10:20:18 PM »

Slokken diesel?  Shocked

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
BRENSA
Bikkel!

View Profile
« Reply #11 on: March 26, 2012, 12:08:19 AM »

Faran, wees gerust, natuurlijk niet doorgeslikt. Maar net als bij wijn proeven uitgespuugd. Wijn kan een nare na smaak hebben, maar de na smaak van diesel is toch vele malen erger. Maar al het leed is geleden. Onze twee pitter loopt weer als een zonnetje.

Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #12 on: March 26, 2012, 09:48:52 AM »

Dat je die diesel niet doorslikt, snap ik. Maar voor dit soort klusjes zou je zo'n oil-extractor kunnen gebruiken. Kun je ook de bodem van je tank reinigen.

http://www.georgekniest.nl/catalogus/Motor+en+techniek/Filters+en+oliepompen/Carterpompen/Oil-extractor/product.aspx
« Last Edit: March 26, 2012, 10:47:55 AM by Faran » Logged

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Kuip speakers jeanneau so37 by Kapt. Bob
Today at 12:18:22 AM

Verbeteringen tuigage SO32 by Kapt. Bob
May 22, 2012, 11:15:50 PM

Borgpin giek in lummelbslag by Marien
May 22, 2012, 10:16:23 PM