Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:35:02 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: SO 29.2 en een ST1000+ stuurautomaat  (Read 980 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« on: December 29, 2009, 03:08:41 PM »

Van de kerstman heb ik een stuurautomaat gekregen, maar moet 'm zelf nog kopen.   Smiley

Ik weet dat een ST1000+ tot maximaal 3000 kg boot incl. bemanning kan. Dit is bij de SO 29.2 op het randje. Veiligheidshalve is de zwaardere ST2000+ een logische keuze, maar deze verbruikt wel meer stroom en is (uiteraard) duurder. Bovendien ligt de SO 29.2 goed op het roer met een goede zeiltrim waardoor de krachten uiteindelijk meevallen.

Wie heeft er ervaring met bovenstaande combinatie??
Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: December 29, 2009, 03:46:54 PM »

Bob,

Op mijn vorige boot (2800 KG leeg) hadden we ook een ST 1000. Die gebruikten we eigenlijk alleen maar tijdens het motoren op het IJsselmeer, als er geen wind was. Zaten we zelf op de boeg vanwege de muggen.
Of die ST1000 het aankan, hangt ook een beetje van de plaatsing af. Bij mij zat hij halverwege de helmstok bevestigd en had ik ook nog een redelijke uitslag.
Overigens geldt de ST 1000 tot 2500 KG en volgens opgave is het stroomverbruik hetzelfde als de ST 2000. De ST 2000 heeft een veel betere constructie van de aandrijving. In prijs schelen ze plm € 130,-

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
h.kes
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #2 on: December 29, 2009, 06:33:38 PM »

Bob,
Ik zou toch voor de 2000 gaan (als je hem nog niet gekocht hebt tenminste Embarrassed)
Ik heb zelf de 2000 en die houdt hem niet op aandewindse koersen....
Met hulp van Freebird is ie overigens nu aangesloten op mijn laptop (seaclear) en kan ik "met de ogen dicht" van A naar Beter komen Tongue

Volgend seizoen koppel ik daar ook nog eens een windmeter aan in de hoop dat ie dan wel beter stuurt aan de wind.
Op zee krijgt zo'n automaatje het best zwaar en is een beetje meer power goed.
Succes
Hans
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #3 on: December 29, 2009, 08:24:20 PM »

Uit ervaring is dat een stuurautomaat prima werkt als het water vlak is.
Indien je een lichte neemt zal dat prima werken .
Maar met een beetje golven en wind zal die het zwaar hebben.
Dus als je de keuze hebt zal ik een voorschot vragen voor verjaardag om voor de grotere te gaan.

Groetjes Roland

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #4 on: January 11, 2010, 10:02:14 PM »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga voor de ST2000.

Bob
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #5 on: January 11, 2010, 10:22:53 PM »

Goede keus, Bob.

Voordat je hem gaat fixeren, sluit dan eerst de elektriek aan om te kijken wat de maximale uitslag is. Meest optimale zal ergens op plm 60% vanaf de roerkoning zijn. Monteer de stekkeraansluiting op een 'begaanbare plaats'.
Indien je een Raymarine ST 60 kompas aan boord hebt, moet je de instelling zodanig wijzigen, dat als de tiller wordt aangesloten, het kompas van de tiller 'de baas' is. Succes gewenst met de installatie. Als je nog vragen hebt...weet je de weg. Smiley

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #6 on: February 26, 2010, 10:40:30 PM »

Morgen ga ik de ST2000+ halen en gelijk maar door naar de boot waar ik een maand of 3 niet meer van heb kunnen genieten.  (kacheltje mee.. brrr)

Via de website van Raymarine heb ik de handleiding al gevonden. Gelukkig zag ik dat het ook mogelijk is om de stuurautomaat ook aan bakboordzijde te plaatsen. Aan stuurboord zou de voet op de bakskistdeksel moeten en dat is helaas niet zo handig. De stroomaansluiting wil ik naast het motordisplay plaatsen als daar genoeg ruimte is. Gelijk ook even checken of daar plek is voor een kleine waterdichte buitenspeaker voor de marifoon. Verder heb ik nog een metalen beugeltje nodig die op (of onder?) de helmstok moet. Weet iemand welke maat?

« Last Edit: March 06, 2010, 05:06:22 PM by Kapt. Bob » Logged
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: February 26, 2010, 11:08:49 PM »

Die stuurautomaat moet zo horizontaal mogelijk in bedrijf kunnen zijn. Er zijn verschillende beugels in de handel. Kwestie van zelf even opmeten.

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #8 on: March 06, 2010, 04:58:12 PM »

Alles goed opgemeten, maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt met zo'n dubbel gebogen helmstok.

De afstand vanaf het draaipunt moet 460 mm zijn. Dus ik netjes met een waterpas het verlengde van de as uitgezet, de juiste hoogte bepaald...dan kom ik op het hout uit wanneer ik de stuuratuomaat direct op de kuipbank bevestig  Angry

Het moet dus de allerkleinste beugel worden, alleen moet die wel een hoek maken van ca. 60 graden met de helmstok. Standaard zit er geen beugel in het Ramarine assortiment. Wie weet raad?? Zelf eentje (laten) maken??

« Last Edit: March 06, 2010, 05:08:15 PM by Kapt. Bob » Logged
Postman
Zeiler

View Profile
« Reply #9 on: March 06, 2010, 05:25:51 PM »

Wat raar... ik heb een so 28.1 en ook net dezelfde stuurautomaat opgehaald. Volgens mij zou het precies moeten kunnen. Heb jeeen foto van de jouwe? Ik zou toch haast zeggen dat dit nagenoeg gelijk moet zijn.

Hartelijke groet,
Postman

Alle rivieren stromen naar zee
toch raakt de zee nooit vol (pred 1:7)
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #10 on: March 06, 2010, 11:31:57 PM »

Helaas, van ons eigen schip geen foto's gemaakt. Een beetje rond Googlen levert al snel 3 verschillende oplossingen op: tja...

http://www.annoncesbateau.com/photo_popup.php?urlphoto=/photo/ab/0344/01/39/PWX0344-0139408_9.jpg&text1=JEANNEAU&text2=SUN+ODYSSEY+29.2

http://www.annoncesbateau.com/photo_popup.php?urlphoto=/photo/ab/0341/01/26/PWX0341-0126803_2.jpg&text1=JEANNEAU&text2=SUN+ODYSSEY+29.2

http://www.annoncesbateau.com/photo_popup.php?urlphoto=/photo/ab/0334/01/00/PWX0334-0100820_2.jpg&text1=JEANNEAU&text2=SUN+ODYSSEY+29.2

Tongue  Tongue  Tongue
« Last Edit: March 07, 2010, 12:02:44 AM by Kapt. Bob » Logged
Postman
Zeiler

View Profile
« Reply #11 on: March 07, 2010, 11:13:26 AM »

Ik snap het... dat zit inderdaad totaal anders als op mijn 28.1...

Hartelijke groet,
Postman

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #12 on: March 19, 2010, 05:36:55 PM »

Postman, is het jou al gelukt?

Ik ga morgen weer meten zodat ik de hoek voor een beugeltje weet. Misschien kan ik een Raymarine beugeltje modificeren...
Het pennetje bovenop de helmstok zoals op de eerste foto is natuurlijk ook een oplossing alleen moet de automaat wel harder werken omdat de afstand met het draaipunt kleiner is geworden.
Postman
Zeiler

View Profile
« Reply #13 on: March 19, 2010, 07:07:18 PM »

Volgens mij heb ik geen beugeltjes ofzo nodig. Ik ga morgen de bedrading installeren en als de temperatuur het toelaat een verstevigings plankje onder de bank lijmen. Daarna eens kijken hoe het precies kan...

Hartelijke groet,
Postman

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #14 on: May 14, 2010, 09:48:11 PM »

Begin deze maand heb ik een rvs beugeltje op maat laten maken van een tekening die ik met het tekenprogramma AutoCAD heb gemaakt. Ik heb er voor gekozen om de automaat aan de achterzijde van de helmstok aan te laten grijpen. De afstand tot het hart van de roeras is dan 420 mm. Een afwijking van 40 mm met de fabrieksopgave (460mm). De stuurautomaat zal hierdoor iets harder moeten werken omdat het moment tov de roeras kleiner is geworden, daarentegen is de correctiesnelheid en de roeruitslag iets groter.

Tip: Maak een dummy stuurautomaat van een houten lat met de juiste maten. Doordat mijn helmstok van gebogen hout is gemaakt en de kuipbanken niet horizontaal zijn, kan met de dummy het gat voor de bus op de kuipbank en de beugel op de helmstok eenvoudig bepaald worden. (Een gat boren op een zichtbare plaats is toch altijd even opletten  Tongue). Het is daarbij belangrijk dat de automaat een haakse hoek met de helmstok maakt. De beugel heb ik tijdelijk met ducktape vastgezet toen deze waterpas stond. Vervolgens heb ik het gat op de bakboord kuipbank (haaks) afgetekend.

De bedrading bestaat uit 2,5mm draden in een zware mantel die ik via bestaande mantelbuizen kon doortrekken vanaf de navigatiehoek naar de bakskist. Vervolgens heb via de spiegel met behulp van een flexibele buis (als trekveer) de ruimte achter het motorpaneel weten te bereiken. In de achterhut zit een houten paneeltje die toegang geeft tot onder de kuipbanken. Van hieruit kon ik de bus in de kuipbank, die ik vooraf van bovenaf met epoylijm heb bevestigd, aan de onderzijde met 12 lagen glasweefsel versterken.

Nu de praktijk:
De stuurautomaat hebben wij afgelopen weekend kunnen gebruiken op het IJsselmeer. Er stond nog wat veel wind om hem te callibreren, maar met de standaard fabrieksinstelling en 4 Bft wind ging het eigenlijk al boven verwachting goed. Er was enkel nog een 10 graden correctie met de kaartplotter noodzakelijk. Tot nu toe is er nog weinig te merken van het iets kleinere moment.

Het volgende klusje is de stuurautomaat op de kaartplotter aansluiten. Helaas heb ik nog geen windmeter, maar wie weet wat de Kerstman dit keer meeneemt??  Cheesy
Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag
July 22, 2010, 11:46:11 PM