Jeanneau Forum
May 23, 2012, 04:40:28 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Ook een Jeanneau Forum vlag? bestel hem direct online op http://www.vlaggenclub.nl/nieuwe-producten/vlag-jeanneauforum-nl-20x30cm.html

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: kanaaleilanden  (Read 1152 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
patrick
Zeiler

Thuishaven: Oostende
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 37

View Profile Email
« on: January 25, 2012, 11:00:09 PM »

deze zomer plannen we onze vakantie naar de kanaaleilanden, vanuit cherbourg zouden we als eerste stop Alderney willen aandoen, dan Geurnsey, Sark en Jersey.

Alle tips zijn welkom, wat zeker doen en wat zeker niet doen, stromingtips,haventips, eettips, e.d.

En zoals het een zeiler betaamt ben ik een beetje zenuwachtig voor de stromingen,
 maar beter nu zenuwachtig dan tijdens het zeilen
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: January 25, 2012, 11:27:12 PM »

Ben er zelf nog niet geweest. Een zeilmaat van mij wel, hij moest tijdens dikke mist de haven op Guernsey aandoen vanwege brandstofgebrek. Hij is op de radar de haven binnen gevaren! Op mijn URK -UK trip heb ik ook veel aan mijn radar gehad.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
iimpuls
Plassen Zeiler

Thuishaven: IJmuiden
Type boot: SO 43 ds

het avontuur begint altijd met een droom

View Profile WWW
« Reply #2 on: January 26, 2012, 05:45:07 AM »

Wij hebben in 2011 Alderney, Guersney en Jersey bezocht. Eigenlijk 3 hele verschillende eilanden.

Alderney, kleinste eiland wat we bezochten. We zijn er in 1 tij vanuit St Vaast la Hogue (heel leuk dorpje voor Cherbourg) heen gevaren. Prima te doen, aandachtspunt..probeer het zo te timing dat wind en stroom dezelfde kant op staan...anders wordt t echt een natte tocht! Je merkt als je de Alderney race oversteekt wel de stevige zijstroom, maar dit vonden wij prima te corrigeren. Alderney heeft geen haven, maar wel een prima beschutte baai (alleen NO wind is niet beschut). Ankeren kostte in 2011 5 pond en een mooring 15 pond per nacht. Er gaat een watertaxi of natuurlijk met de bijboot naar de kant. 

Voor de tocht naar Guernsey is het de moeite waard een bij de havenmeester te buurten. Hij heeft een gedetailleerde kaart van het water direct rond Alderney waar alle rotsen goed op staaan en goed advies..met name over 'the Swinge'. Een alternatief tov the Alderney race. Meer rotsen, minder stroming. Erg mooi varen tussen de Jan van Genten en de 'Puffins'!
Bij de aanloop van Guersney heb je weer een keuze, little Russel of Big russel..afhankelijk van de windkracht kun je 'ter plaatse' besluiten. Wij kozen de 'smalle' route ivm rustig weer (windkracht 3/4) maar waren evengoed onder de indruk van de stroomrafelingen.

Guersney en Jersey hebben beiden een sill, drempel voor de haveningang, maar ook beide prima wachtsteigers waar je kunt wachten tot het water hoog genoeg staat. In Guersney kun je ook aan het wachtpontoon blijven liggen (als de haven te vol is)..de kosten zijn echter hetzelfde als in de haven! Met de watertaxi ben je vanaf de wachtpontoons zo in St Peter Port (kost 1 pond). Beide eilanden hebben hele goede busverbinding waarbij je  voor 2 pond het hele eiland over toert.

We hebben op onze site (foto's 2011) nog wat foto's staan van de 3 eilanden (ook van st vaast la hogue).

Tom
(www.iimpuls.nl)
Wij hebben Sark niet bezocht maar van medevertrekkers begrepen dat er ondanks soms wat tegenstrijdige berichten in de pilots, prima moorings liggen (ca 20).
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #3 on: January 26, 2012, 07:34:31 PM »

Ik ben een aantal keren naar de Kanaaleilanden gezeild, meest recentelijk in 2006 en 2008. alleen Jersey heb ik nooit bezocht. Met de meeste windrichtingen zijn ze gemakkelijk te bereiken omdat je als het ware van de Franse kust naar de Engelse kust kunt kruisen als je westenwinden hebt. elke oversteek kan je dan gemakkelijk in een dag (met voldoende wind 12 uur tot 14 uur met mijn SO32. Je bent qua vertrektijdstip niet zo afhankelijk van het tij, tenzij je havens wilt aanlopen met een bar.
In de Alderney race moet je beslist stroom mee hebben, want met 6 knotsen stroom tegen ga je niet hard (moet ik tot mijn schande uit eigen ervaring zeggen). Zelfs met windstil weer hield ik de laatste keer in de Alderney race met stroom mee het dek amper droog. De locals adviseren altijd door The Swinge te gaan, maar ook daar moet je fatsoenlijk weer bij hebben en stroom mee. Jan van Genten eiland in The Swing is spectaculair als je er dichtbij durft te komen (met electronische kaarten is dat in het juiste getij goed te doen. Van Guernsey ken ik alleen de oost- en zuidkust. Naast de eerder genoemde havens heb daar ook prachtige ankerplaatsen. Ankeren vind ik persoonlijk wel de mooiste optie van de Kanaaleilanden. Aan de oostkust van Guernsey heb ke nog Beaucette Harbour, met een beetje wind uit NW moeilijk aan te lopen (zeer nauwe ingang tussen rotsen) De aanloop is spectaculair, verder is er niet zo veel aan. Bij Herm kan je nakeren en een dagbzoek aan het eiland brengen. Sark heeft een aantal ankermogelijkheden bij verschillende windrichtingen aan beide kanten van het eiland, en is erg leuk om 1 of 2 dagen te wandelen.

Moeilijke aanlopen het beste bij stilstaand tij te doen

Er bestaat een lokale pilot: "Channel Islands Pilot van Malcolm Robson.  ISBN 0713657715, geen idee of die nog te krijgen is. werkt veel met peilingen van landobjecten. Maar met electronische kaarten lukt hert ook wel, je merkt gauw genoeg of de stroom je "pakt"
h.kes
Bikkel!

Thuishaven: Sint Annaland
Type boot: SO 29.2

View Profile
« Reply #4 on: January 30, 2012, 10:14:32 AM »

Hoi
Bij mij staat Guernsey ook op de lijst....In de Reeds almanac  zie ik dat je inderdaad wordt " doorgetrokken" in The Race als het ware. Moet je op Guernsey een plaatsje boeken in de jachthaven? Of kom je er altijd wel in? Ik plan ergens eind mei om daar te zijn......
Hans
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #5 on: January 30, 2012, 12:40:56 PM »

Ik ben er een paar jaar geleden in mei geweest en het was erg rustig overal. alleen met hemelvaart en pinsteren kan het druk zijn met engelsen en fransen, zo waren de ankerboeien in de baai van Alderney met pinsteren allemaal bezet, maar er was nog zat ruimte om te ankeren.
sailyacht*O*
Komt net kijken
*

Thuishaven: stad aan 't haringvliet
Type boot: SO 37

View Profile Email
« Reply #6 on: February 01, 2012, 12:15:46 AM »

Tja wat kan ik er van zeggen, in 2009 vanaf St Malo via de kanaal eilanden naar Nederland terug echt helemaal
TOP alles wat ik gelezen heb in de reacties klopt maar met een verse Reeds en wat up to date kaarten is het allemaal prima te doen. Af en toe bij nacht en ontij vertrekken om een beetje lekker weg te komen vanwege de stroming (die af en toe echt heftig). En die kleine golfjes op de kaart zijn stoom rafelingen....... een keer er in terecht komen en dat vergeet je niet meer....
Voor mij persoonlijk is st Vaast op de weg van en naar het absolute toppunt maar goed dat is heel erg persoonlijk maar eb en vloed is daar echt een beleving als ook oesters eten.
Ik moest even zoeken maar op onze web log staat een verslag tot in detail  http://de7terjes.weblog.nl/ wel even zoeken in het archief bij juli 2009 want er staat een beetje veel op en de stuctuur is ver te zoeken.
Vooral doen wij gaan deze zomer ook weer die kant op.
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: February 01, 2012, 10:42:56 AM »

met de Reeds kom je inderdaad een heel eind, zeker als je naar de geijkte plekken gaat. als je van de geijkte routes wil afwijken en echt iets wil zien van de charmes van de Kanaaleilanden dan beveel ik toch een lokale pilot aan, daar staan oneindig meer ankerplekken in  incl. de navigatie om er te komen. navigatie rond de eilanden doe je eigenlijk niet met GPS of elektronische kaart, maar aan de hand van de vele dagtekens die op de rotsen en eilanden aanwezig zijn, de betekenis daarvan vind je alleen in de lokale pilots. ook staan daar de routes in tussen de eilanden en de omliggende rotseilandjes: adembenemend mooi..
sailbleu
Zeiler

View Profile
« Reply #8 on: February 01, 2012, 11:24:42 AM »

Kijk , die vrees voor stroming is niet helemaal onterecht.
Hieronder zie je een foto die ik genomen heb toen ik de race van ile d'ouessant passeerde. Daar zal je wel niet komen , maar de stromingen in de omgeving zijn te vergelijken.
Het was een dikke 3 beaufort , zie de windmeter , dus daar kwam onze snelheid niet vandaan.
We raasden -op zeil zonder motor-  met  meer dan 20km/u door  of over het water.

Toen ik de race van Alderney doorging , tegen stroom , heb ik uren gevochten om toch minstens op hetzelfde plekje te kunnen blijven liggen en niet achteruit te gaan !
De fout die ik toen maakte was dat ik te dicht tegen de kant de kaap wou nemen.

Houdt dus rekening met het getij , want het getij doet dat niet met jou.
En indien je toch tegen stroom moet gaan -wat vroeg of laat wel eens moet gebeuren- doe het dan een eind van de kust.

Beste groeten
« Last Edit: February 01, 2012, 11:41:14 AM by sailbleu » Logged
iimpuls
Plassen Zeiler

Thuishaven: IJmuiden
Type boot: SO 43 ds

het avontuur begint altijd met een droom

View Profile WWW
« Reply #9 on: February 09, 2012, 08:28:39 PM »

Mbt plek in de havens (zeker St Peter Port, Guersney) is het de moeite waard om even op internet te checken of er in de tijd dat jullie zouden willen bezoeken een regatta of rally gepland staat!! Toen wij er waren (mei/juni 2011), was de haven overvol...geen plaats!
Overigens is er dan wel voldoende ligplaats in de buitenhaven. Heb je ook water en internet..alleen geen stroomvoorziening. Er is een goede dinghy steiger en een watertaxi, dus je bent ook daarvan zo in de stad. De kosten voor in de buitehaven liggen zijn overigens gelijk aan de kosten in de haven..

Tom
www.iimpuls.nl
patrick
Zeiler

View Profile Email
« Reply #10 on: February 12, 2012, 04:29:21 PM »

er is iets dat mij ontsnapt,  als ik de tidel streams bekijk van de Reeds 2012 blz 808 en de Imray "the channel islands " op blz 6 en blz 150 voor de zone Alderney op basis v/d getijden St Helier dan lopen deze allen in dezelfde richting in functie van de tijd, als ik dan naar blz  26 kijk in de Imray "the channel islands dan lopen deze op de corresponderende tijden in een andere richting ?

het zal wel aan mij liggen, maar waar zit het verschil ?
patrick
Zeiler

View Profile Email
« Reply #11 on: February 13, 2012, 08:46:19 AM »

heb de oplossing ondertussen zelf gevonden, een kanjer van een drukfout die door de uitgever is rechtgezet met een bijlage op hun internetsite

RCC Pilotage Foundation
THE CHANNEL
ISLANDS
Supplement No.7
June 2011
2nd Edition 2006 ISBN 0 85288 790 6

Pages 25, 26, 27 Alderney tidal stream diagrams.
Replacement pages follow
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Kuip speakers jeanneau so37 by Kapt. Bob
Today at 12:18:22 AM

Verbeteringen tuigage SO32 by Kapt. Bob
May 22, 2012, 11:15:50 PM

Borgpin giek in lummelbslag by Marien
May 22, 2012, 10:16:23 PM

afstellen stuurautomaat by tedp