Jeanneau Forum
May 23, 2012, 04:37:05 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Ook een Jeanneau Forum vlag? bestel hem direct online op http://www.vlaggenclub.nl/nieuwe-producten/vlag-jeanneauforum-nl-20x30cm.html

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Ipad als monitor buiten  (Read 1353 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
zeilbootcato
Plassen Zeiler

Thuishaven: Culemborg
Type boot: Jeanneau Fantasia 27

View Profile
« on: January 27, 2012, 07:42:46 PM »

Met enige jaloezie lees ik bij de grotere schepen over consoles met plotters. Afgelopen jaar ben ik tijdens de oversteek Harwich-Oostende ongeveer een miljoen keer naar binnen en naar buiten gelopen om op de laptop te kijken voor onze positie en de AIS gegevens. Een monitor buiten zou een oplossing zijn. Toen ik voor mijn werk een I-pad ging gebruiken bedacht ik mij dat ik daar iets mee zou moeten kunnen. Natuurlijk kun je op een I-pad tegen een kleine betaling een navigatie app downloaden, maar ik ben nog steeds aan mijn Seaclear met AIS gehecht. Na enig zoekwerk bleek het mogelijk om via de gratis app DisplayLink via WiFi de I-pad in een monitor om te vormen. Echter aan boord heb ik geen WiFi en ik wil ook geen dure WiFi miniplex aanschaffen. Na enig speurwerk blijkt het mogelijk om via het gratis programma Connectify-lite de laptop om te vormen tot WiFi hotspot.
Thuis heb ik nu de volgende opstelling werkzaam: Seaclear (maar kan willekeurig programma zijn) op de laptop, laptop via connectify WiFi hotspot, I-pad via DisplayLink monitor, met mijn bluetooth muis kan ik nu een ander op afstand besturen. Nu heb ik alleen nog maar een waterdichte I-pad hoes nodig (goed excuus om naar de Hiswa te gaan?.) En mijn muis is ook nog niet waterdicht.
Ik probeer nog om via mijn smartphone mijn laptop te besturen, maar dat lukt alleen nog maar met muziek.

Het blijft toch allemaal geinig speelgoed en je moet toch wat als de boot op de kant staat.
« Last Edit: January 27, 2012, 07:50:48 PM by zeilbootcato » Logged

Groet, Marcel
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: January 27, 2012, 08:28:45 PM »

Ziedaar...

http://www.georgekniest.nl/catalogus/Navigatie+%c2%a7+elektronica/Navigatie+op+de+computer/Hardware/I-pad+waterdichte+case/product.aspx#

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
tedp
Bikkel!

Thuishaven: Andijk
Type boot: SO32

View Profile
« Reply #2 on: January 28, 2012, 12:45:43 PM »

Als je geen I-pad hebt en toch buiten een display wilt hebben voor aan je laptop, kun je ook denken aan een klein formaat monitor: http://www.beetronics.nl/p/6/6-inch-scherm. Nadeel is dat je er een kabel aan moet hangen en een 220V omvormertje.

Ted Polet
MANOKWARI
h.kes
Bikkel!

Thuishaven: Sint Annaland
Type boot: SO 29.2

View Profile
« Reply #3 on: January 30, 2012, 10:28:35 AM »

Het geinige van al die electronica is dat je uiteindelijk gewoon lekker thuis kan blijven achter je webcam terwijl je bootje zelfstandig de waypoints af sjokt......... Grin

Ik hang ook erg aan mijn SEAclear met AIS en ik loop dus maar heen en weer naar de kajuit. Nadeel is (op langere tochten) toch het stroomverbruik van de laptop (omvormer van 12Vdc naar 17Vdc. Ik neem aan dat een Ipad ook weer stroom trekt? Ik vroeg me af wat de gemiddelde 29-32 voeter nu aan accu-capaciteit moet hebben. Ik heb een lichtbatterij van 105 Ah en da's eigenlijk te weinig (nacht plus laptop en instrumenten)
Hans
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #4 on: January 30, 2012, 12:38:58 PM »

Ik werk met open CPN en Cmap kaarten op de laptop, met een draaibaar scherm, de laptop past goed op het schuifluik en is daar eenvoudig vast te zetten en het schuifluik gaat ver genoeg open. met een 12 inch scherm kan ik vanaf de stuurstand het scherm voldoende zien. met een goede batterij hoef je niet per se er een draad aan te hangen als ie buiten staat.

ik heb de laptop eigenlijk alleen aan met de kaarten erop als ik in moeilijkere navigatiegebieden kom en bij aanlopen, vaak niet langer dan een uurtje per dag. het is m.i. onzin om op ruim water dat ding de hele dag aan te laten staan, zeker met goed zicht, dan heb je de ais niet nodig. op die manier heb je geen probleem met de stroomvoorziening.
Kapt. Bob
Bikkel!

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« Reply #5 on: January 30, 2012, 09:53:59 PM »

De accu van de IPad gaat 7-8 uur mee. Het energieverbruik is minder wanneer je de apps die op de achtergrond draaien uitzet. De brightnes van het scherm lager zetten helpt enorm.
Komend jaar gaan wij de IPad met Navionics HD in een waterdichte case onder de buiskap testen. Gps is ingebouwd in de IPad 3G versie.

Papieren kaarten en de kaartplotter zijn de backup.

Hoe langzamer het gaat hoe meer je ziet.
Onyva
Riet zeiler
**

Thuishaven: Valencia
Type boot: SO 40

"On y va"

View Profile
« Reply #6 on: February 10, 2012, 10:07:55 PM »

Kapt. Bob: alle aaipads hebben een GPS, alleen die van met 3G is sneller en beter omdat die feitelijk een beetje vals speelt door 3G te gebruiken om de positiebepaling te versnellen. Feitelijk dus geen GPS.
Heb je echter geen 3G ontvangst, is hij net zo langzaam en onbetrouwbaar als de aaipad zonder 3G (bijv. een paar mijl uit de kust).
Beter is om een blauwtand gps of "bad elf" gpsje te kopen die speciaal zijn gemaakt voor aaipad/phones. Deze zijn wel (redelijk) snel en accuraat omdat ze op basis van WAAS/Egnos e.d. werken.
Nog mooier is de oplossing van Digital Yacht die je bestaande GPS gegevens via lokale wifi uitzendt en waardoor je je aaipad al die GPS gegevens kan laten gebruiken, inclusief AIS (middels iAIS).

Rijkdom is niet het hebben, maar het genieten.
Gaertssen
Riet zeiler
**

Thuishaven: Veere
Type boot: Jeanneao so 37

View Profile Email
« Reply #7 on: February 10, 2012, 10:38:07 PM »

....volgens mij hebben de ipads zonder 3g geen gps. Overigens is de ipad gps op de binnenwateren uitstekend betrouwbaar. Doet qua nauwkeurigheid echt niet onder voor mijn raymarine plotter.
Onyva
Riet zeiler
**

"On y va"

View Profile
« Reply #8 on: February 11, 2012, 02:21:18 PM »

@gaertssen: feitelijk heb je wel gelijk, alleen als er wifi is kan de iPad zonder 3G zijn positie bepalen dat een vorm van GPS genoemd wordt. Maar is het dus niet.
Maar de 3G uitvoering kan ook niet veel zonder 3G, alhoewel die inderdaad wel een vorm van GPS heeft ingebouwd. Het heet dan assisted GPS (namelijk door 3G) maar de iPad 3G gebruikt niet alleen maar satelliet zoals jouw kaartplotter dat wel doet.
Ik zeg dan ook dat je op open water problemen zult hebben. Op binnenwater (alleen waar 3G bereik is) functioneren ze inderdaad prima en hoef je eigenlijk niet meer een kaartplotter te hebben.

Wil je echter een keertje wat kustzeilen of oversteken naar Engeland ofzo, heb je ook niks aan je iPad 3G. Dan is dus de oplossing zo´n Bad Elf "klik in" gpsje of een gps stick met blue tooth, omdat je dan ook werkelijk satellietontvangst hebt. Dat bedoelde ik te zeggen

tonsurton
Bikkel!

Type boot: SO 32i

View Profile
« Reply #9 on: February 11, 2012, 09:28:30 PM »

@ Onyva, je hebt toch geen aandelen in Bad Elf of zo Wink
Bijdeweg is de ipad op diverse delen langs de kust getest(zie de test in het blad zeilen), en ook op andere zeilersforum's zijn er mensen die er mee naar de UK varen en naar volle tevredenheid.
Natuurlijk is het "maar" een hulpmiddel ter ondersteuning van de traditionele navigatie. En nee je gaat er (nog) niet de wereld mee rond zeilen.
Maar het werkt gewoon fantastisch goed en makkelijk. Ze gaan er zelfs serieuze behuizingen voor maken waterdicht en toch aaibaar!  Wat ik hoop dat er een aantal leveranciers van plotters wakker worden en bijvoorbeeld de de belachelijk geprijsde kaartjes met zogenaamde updates die een jaar achterlopen dit eens goed aanpakken en er bv. ook voor 2 jaar gratis updates bij doen zeker voor die prijs! Tot die tijd heb ik een zeer handzame computer bij me waarmee ik prima kan navigeren, internetten en m'n zoon heerlijk spelletjes op kan doen  Cool
En nee ik heb geen aandelen in Apple  Grin

sy.tonsurton
Jeanneau SO32i
Onyva
Riet zeiler
**

"On y va"

View Profile
« Reply #10 on: February 12, 2012, 02:36:09 PM »

Gut nee, voordat ik in een bedrijf aandelen zou kopen dat zijn product "bad elf" zou gaan noemen!
Ik heb een gewone aaiPad 1 hoor en gebruik die voor alsnog alleen voor routeplanning voor de openhaard. Ik vind het een prachtig apparaatje.

Maar, ik denk dat het nog net ff te vroeg is voor een mooie oplossing op dit gebied, alhoewel er wel een paar aardige zijn. Zoals de unit van Digital Yacht die ik al noemde. Een kennis van mij heeft dat vorige week in zijn boot geplakt en het werkt prachtig (hij heeft een aaiPad 2, altijd baas boven baas natuurlijk).

De ontwikkeling is er ook zeker, kijk maar hoe Raymarine zich helemaal gaat richten op iPad, iPhone e.d, multifunctionele touchdisplays etc. Prachtig spul allemaal, heb er al wat van in de praktijk gezien ook.
Ik denk dat over een jaar of twee de tablet of iPad of een afgeleide daarvan helemaal zijn intrede heeft gedaan in bootjesland. En dat hoop ik ook, want over drie jaar gaan bij ons de trossen los en kiezen wij het ruime sop. Ik wacht dus ook zo lang mogelijk om mijn huidige nav spulletje te vervangen.

@tonsurton: had je wel moeten hebben, die aandelen Apple. Als daar 20 jaar geleden een milletje of 50 van had gekocht, was je nu multimiljonair! met een Jeanneau 58! hahaha!

tonsurton
Bikkel!

Type boot: SO 32i

View Profile
« Reply #11 on: February 14, 2012, 09:28:50 PM »

Cheesy  Onyva je hebt een mooie eind text: Rijkdom is niet het hebben, maar het genieten.
 Wink

sy.tonsurton
Jeanneau SO32i
Vodnik
Komt net kijken
*

View Profile
« Reply #12 on: February 15, 2012, 10:08:02 PM »

Volgens mij is het verhaal bovenstaand van onyva over asisted GPS niet helemaal correct, of ik begrijp hem niet!

AGPS is een ondersteuning voor je GPS ontvanger om sneller een correcte positie (fix) te vinden, met name bij het inschakelen van apparaat.
Op somige gsm apparaten met gps (bijvoorbeeld nokia express music) kan je de AGPS uitschakelen en dan duurt het ook aanmerkelijk langer voor je een fix hebt.
Waarom zou je de AGPS uitschakelen? Als je buiten bereik van je eigen provider bent en dus roaming kosten gaat krijgen.

AGPS is dus géén zelfstandig plaatsbepalingssysteem dat in plaats van een GPS gebruikt kan worden (overigens zijn gps ontvangers tegenwoordig zo compact dat ze ingebouwd zitten in kleine handzame broekzak camera's  .
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Kuip speakers jeanneau so37 by Kapt. Bob
Today at 12:18:22 AM

Verbeteringen tuigage SO32 by Kapt. Bob
May 22, 2012, 11:15:50 PM

Borgpin giek in lummelbslag by Marien
May 22, 2012, 10:16:23 PM

afstellen stuurautomaat by tedp
May 22, 2012, 10:58:48 AM