Om het aan en van boord gaan te vereenvoudigen voor onze honden is een loopplank een zegen. Een berner senner van 40kg van boord tillen is geen pretje

. Wat rond gekeken naar wat er zo al te koop is en geschrokken van wat dat moois allemaal kost.
Voor ongeveer 75 Euro aan materiaal en een dagje zagen en fresen was dit het resultaat.

Een korte beschrijving van de materialen en wat ik gedaan heb.
- twee hardhouten balkjes (48*48*2100mm)
- plaat watervast verlijmd triplex 600*1000*14mm
- twee stevige RVS scharnieren
- rvs schroeven 4,5*35mm en 2,5*16mm)
- twee zwenkwieltjes
De uiteindelijke afmeting van de loopplank mocht niet meer dan 35*92cm zijn zodat de trap opgevouwen nog in de kist voor het reddingsvlot past. Het is natuurlijk handig om van te voren te checken waar je hem wilt opbergen en wat de maximale maat kan zijn. (b.v. zodat hij in de bakskist past)
De platen heb ik op de bouwmarkt al laten zagen op 30cm breedte. Zo had ik de twee delen die als basis dienen.
In de balkjes heb ik een hoek uitgezaagd van 14*24 mm. De lat die je zo uitzaagt heb ik weer gebruikt voor de sporten.
In deze uitsparing kun je dan de plank schoeven. De lengten van de twee delen is niet gelijk zodat de zwenkwieltjes op de lange kant netjes achter de korte kant uitkomen. In mijn geval 90 en 85 cm. Voor de bevestiging aan de deksel heb ik simpelweg twee gaten gemaakt met daarop een borgpen (zie foto). Aan de onderkant twee stukjes vilt tegen het krassen en voila klaar is kees.
Zelf heb ik ervoor gekozen om alle hoeken met een frees mooi af te ronden. Dit is beter omdat de randen van hardhouten balkjes erg scherp kunnen zijn. Even vijlen kan ook maar ziet er minder mooi uit. Ook de scharnieren heb ik netjes ingefreesd zodat hij mooi aansluit als je de trap dubbel klapt maar dat hoeft natuurlijk niet.
Alles even netjes schuren en evt. behandelen met verf of olie naar smaak en de loopplank is klaar voor gebruik.
Groeten, Bob