Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:38:32 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Boiler inbouwen in SO 29.2  (Read 1705 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« on: October 01, 2009, 10:21:13 PM »

Wie heeft er een boiler in zijn Jeanneau SO 29.2 ingebouwd?

Het lijkt mij een fantastische klus om van de winter een warmwaterboiler in te bouwen en deze aan te sluiten op het koelwater van de motor en 230V voor de verwarming. Kindje op komst van het voorjaar  Smiley

Vragen:
1. Waar zit de boiler in het schip vast?
2. Welk type en welk volume? Nauticshop.nl biedt betaalbare Allpa boilers aan.
3. Welke mengkraan is toegepast voor de douche bij de wasbak?

Tips zijn natuurlijk enorm welkom!

Alvast dank voor je reactie.

Bob
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #1 on: October 02, 2009, 06:49:29 PM »

Hoi Kapitein Bob,

Belangrijk om te weten is of de motor wel interkoeling heeft?

Groetjes ROland

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #2 on: October 02, 2009, 07:52:22 PM »

Beste Roland,

De motor, een Volvo Penta MD2020, is geschikt om via de intercooler een boiler op aan te sluiten. Dit heb ik al gevonden op internet.  Wink

Groeten, Bob
waterzooi
Komt net kijken
*

View Profile WWW
« Reply #3 on: October 02, 2009, 10:54:44 PM »

Gefeliciteerd!!!!
Met het kindje op komst bedoel ik.
Wat betreft de boiler...dat zal wel goed komen. Wij hebben er ook 1 aan boord. IDEAAL!
sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #4 on: October 03, 2009, 09:39:11 AM »

Wij hebben op zich ook de wens om er 1 in te bouwen..
Alleen hebben geen interkoeling op de motor.

Ik heb wel eens gehoord dat er zeilers zijn die een daaldrop inbouwkeuken boiler dan gebruiken (220V)

De plaats van zo'n apparaat is altijd een uitdaging lijkt mij (want het zijn wel flinke dingen)
Wat voor merk het dan ook is.

Welk type had je zelf in gedachte ? want wellicht is het dan ook iets voor ons namelijk.

Groetjes ROland

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #5 on: October 04, 2009, 12:08:52 AM »

In de handel worden er behoorlijk wat boilers aangeboden. Dit heb ik gevonden.

Een paar merken:
  • Plastimo
  • Isotemp
  • Quick
  • QL  (huismerk van Volvo Penta)

Bijna alle boilers zijn cilindervormig en hebben een inhoud van 10 tot 40 liter. De diameters verschillen en zijn meestal rond de 400 mm. Isotemp heeft boilers vanaf 15 liter met een diameter van ca. 300 mm in het assortiment (Slim-serie) deze lijken mij zeer geschikt voor de wat kleinere boten zoals onze SO 29.2.
Allpa heeft een 19 liter boiler die ook blokvormig is met een afmetingen van 190 x 470 x 495 mm.

De boilers die op het land worden gebruikt, zoals van het merk Daalderop zijn enkel elektrisch op 230V. Er bestaan ook zogenaamde plintboilers die, zoals de naam al zegt, in de plint van de keuken worden geplaatst. Afmetingen kunnen gunstig zijn.

Locatie in het schip:
De boiler zal in eerste instantie het meest gebruikt worden voor de keukenkraan en in tweede instantie voor de douche. Het ligt voor de hand om de boiler zo dicht mogelijk bij de keukenkraan te plaatsen zodat hier snel warm water naar toe kan stromen. De afstand tot de warmtewisselaar van de motor vind ik een minder groot punt omdat de hoeveelheid energie er uiteindelijk toch wel komt als de motor een paar minuten langer draait. Plaatsing onderin het schip, dicht bij de kiel is altijd gunstig voor de stabiliteit. Wel dient de boiler tegen bevriezing afgetapt te kunnen worden.

Wie weet waar Jeanneau haar boilers in de SO 29.2 plaatst?

Groeten,
Bob

sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #6 on: October 04, 2009, 09:35:55 AM »

Goedemorgen,

Er zitten minimaal 4 leden op het forum met een SO 29.2
Weet zeker dat ze snel zullen reageren.

Groetjes Roland

Kan je zien bij topic ervaringen SO.29.2

Free Bird
Plassen Zeiler

View Profile Email
« Reply #7 on: October 04, 2009, 10:11:57 AM »

...Weet zeker dat ze snel zullen reageren...
Smiley

Mijn boiler zit in de bakskist, tegen het schot van de natte cel, gemonteerd op een bodemplank. De eerste eigenaar had de boot met boiler besteld.
Het was een merkwaardig ding, een koperen vat met purschuim er om heen en verder niet afgewerkt. Waarschijnlijk een Frans merk. Deed het prima totdat hij begon te lekken.
Ik heb er toen een andere in laten zetten, weet het merk nu even niet, 40L.

Lees net op het varen4u forum: :heb je Waterkampioen nr. 11 van 5 juni gelezen? Mogelijk en interessant artikel voor je over inbouwen van een boiler.
« Last Edit: October 04, 2009, 10:32:26 AM by Free Bird » Logged
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #8 on: October 06, 2009, 10:11:11 PM »

Free Bird, bedankt voor jouw informatie en goede tip. Ik probeer nu aan het artikel uit de Waterkampioen te komen.

Inmiddels ben ik te weten gekomen dat er twee 3/8" nippels en een knietje op de pomp van de Volvo Penta motor moeten worden aangesloten. Deze zijn ook te koop bij de loodgieterspeciaalzaak ipv Volvo.
Het koelwater moet wel eerst afgetapt worden. Hiervoor heeft Volvo een speciale vierkante bout net naast het oliefilter gemaakt. Je komt er niet bij en hebt er speciaal gereedschap voor nodig. Het alternatief is de slang onder aan de pomp los te halen om het meeste koelwater er uit te krijgen.
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #9 on: October 22, 2009, 09:42:55 PM »

Het is gelukt om aan het artikel uit de Waterkampioen te komen.

Een aantal nuttige suggesties worden gedaan:
  • De inhoud (liters) wordt ook bepaald door het vermogen van de motor
  • plaats de boiler dicht bij de motor
  • denk aan het gewicht van de boiler wanneer deze gevuld is met water (slingervast)
  • expansietankje voor koelvloeistof en ander vuldop op het koelsysteem van de motor kan noodzakelijk zijn vanwege drukverschillen

Tenslotte kun je installatiehandleidingen in het nederlands via www.isotherm.com downloaden.
Exploded views van Volvo Penta motoren met de aansluitnippels op de koelwaterpomp zijn te vinden www.marinepartseurope.com   Wink

« Last Edit: February 06, 2010, 12:30:43 PM by Kapt. Bob » Logged
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #10 on: December 29, 2009, 02:50:41 PM »

Het is gelukt om een nieuwe 20 liter boiler van Plastimo via Marktplaats op de kop te tikken. Nu nog wat warmer weer en bedenken hoe ik de metalen beugels van de boiler vast kan zetten in de bakkist. Er zitten 4 grote slobgaten in die ik ergens aan vast kan bouten. Waaraan weet ik nog niet. Ik vind het zonde om grote slotbouten in de douchewand te bevestigen. Wellicht iets inlamineren met epoxy?

Heeft iemand een idee waarmee ik een bout kan inlamineren?
Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #11 on: December 29, 2009, 03:37:03 PM »

Bob,

Lamineren met epoxy en glasmatten is dé oplossing. Ik zou niet de bouten zelf gaan inlamineren, maar een stuk watervast multiplex lamineren ergens in de bakskist. Wel de verf goed weghalen, zodat je op schoon polyester zit.
Ik heb dit spul gebruikt:
 http://www.georgekniest.nl/catalogus/Verf+en+onderhoud/Epoxy+en+polyester/Wilsor/Epoxy+harsset/product.aspx

In mijn boot is (40 Ltr) boiler onder de stuurboord kuipbank, naast de mast ingebouwd af werf.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #12 on: February 06, 2010, 02:56:25 PM »

Van de week even bij Volvo Penta langsgeweest voor wat onderdelen (v-snaar, impeller, filters e.d.) en gelijk een standaard aansluitsetje voor de koelwaterpomp gekocht. Let wel dit is specifiek voor een Volvo Penta MD2020C of D. Dit setje bestaat uit twee ijzeren slangtules 3/8" 16 mm met buitendraad, een messing 45 graden bocht om langs de v-snaar te komen en een korte handleiding.

In de handleiding worden een aantal aanbevelingen gedaan zoals:

• bij voorkeur 16 mm koelwaterslang toepassen
  • de boiler minimaal 5 cm onder het koelvloeistofniveau plaatsen indien geen expansievat voor het koelvloeistof wordt gebruikt

Op een afbeelding staat de stroomrichting van de koelvloeistof  aangegeven: vanuit boven de pomp in en aan de zijkant de pomp uit. Hier ook rekening houden met het aansluiten van de boiler.

Checklist aansluitmateriaal:
  • slangtules koelwaterpomp Volvo Penta MD 2020D 2x 3/8" buitendraad-16 mm + bocht 45 graden
  • slangtules Plastimo boiler 2x 1/2" binnendraad-16 mm
  • boilerslang/ koelwaterslang 16 mm
  • koelwaterslangzadels
  • mengkraan met douche (slechts 50 euro bij Hornbach, slanglengte 1,25 m!)
  • slangtules mengkranen 3/8" buitendraad-13 mm
  • warmwaterslang 13 mm > 60 graden
  • koudwaterslang 13 mm (van waterpomp naar naar boiler)
  • 2x Y-stuk warm- en koudwaterslang
  • rvs slangklemmen, tye-rips en afdichttape
  • koelvloeistof + opvangbakken
  • epoxy, glasvezel, haakse slijper en multiplex voor bevestiging boiler

In mijn geval heb ik ook de koelvloeistof bij Volvo Penta gehaald. Het mengen van verschillende typen koelvloeistof wordt zeer afgeraden omdat dit tot klonteren kan leiden met verstoppingen tot gevolg. Het 'groen kleurige' type zit er nu ook in en aangezien het geheel aftappen van de vloeistof niet gaat lukken omdat het aftapkraantje te goed verborgen zit, zal er altijd een restje in blijven zitten. Aftappen doe ik met het loshalen van de dikke slang aan de voorzijde van de motor.

Nu nog uitzoeken hoe ik het douchewater elektrisch kan wegpompen.
« Last Edit: May 14, 2010, 08:46:05 PM by Kapt. Bob » Logged
Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #13 on: March 27, 2010, 11:39:41 PM »

De boiler zit er bijna in!

Afgelopen weekend alle slangen gemonteerd/ Vandaag de motor en slangen met koelvloeistof gevuld. Geen lekkage!

Vandaag heb ik de elektra aangesloten met een 3 x 2,5 mm˛ snoer. Het koste wat moeite om het snoer via de bestaande buizen, langs de bestaande snoeren door te trekken. Gelukkig bood een nylon trekveer uitkomst. In de navigatiehoek was al een schakelaar voor de boiler voorgemonteerd. Nog even de nieuwe waterzak monteren en testen maar!

Kapt. Bob
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #14 on: May 14, 2010, 09:03:14 PM »

Vorige week naar Oudeschild gevaren. Het valt ons op dat de boiler met de motor na 15 minuten al gloeiend heet water afgeeft.  Cool Op elektriciteit duurt het denk ik even lang. Wij hebben de thermostaat op maximaal staan zodat de temperatuur zoveel mogelijk boven de 60 graden uitkomt waardoor de kans op legionella wordt verkleind.

Ik ontdekte nog een klein lekje wat eenvoudig te verhelpen was door de slangklem van de keukenkraan aan te draaien.

Klus is af, op naar de volgende.  Grin
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag