Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:36:53 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Boegspriet(je) voor SO 29.2  (Read 2157 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
h.kes
Plassen Zeiler

View Profile
« on: March 08, 2009, 12:34:06 PM »

Al twee seizoenen vaar ik met mijn boegspriet  t.b.v. mijn genaker. De tackline trok eerst de boordlichten eraf, dus werd het idee van de spriet geboren. Ik had geen zin in de dure kant en klare opties, dus zelf wat gefabriekt. Ankerrrol vervangen door RVS buis met opgelaste ring, putting net achter de ankerbak geplaatst. Van alu-profielen een buis samengesteld (buis met profiel erin). Hier spinakerpaal-einden op gepopt en voila.

admin
Administrator
Riet zeiler

View Profile Email
« Reply #1 on: March 08, 2009, 05:26:02 PM »

Ziet er goed uit!
Nog geen problemen gehad met kromtrekken, want ik heb het idee als hier wat druk op staat dat die dan behoorlijk als een boog kan komen te staan?
Of valt dat mee ?

Groetjes Roland
h.kes
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #2 on: March 08, 2009, 08:57:33 PM »

ROland,
Eerste spriet trok krom tijdens een oploever op zee bij plusmin Bft 4. Dus vervolgens de spriet voorzien van een zwaarder profiel aan de binnenzijde. Sinds die tijd gaat ie goed. Overigens kostte de spriet zelf een paar 10-tjes aan aluminium (zonder spiboomkoppen) en kan je je een breuk of verbuiging wel veroorloven.
Door de spriet is het werken met de genaker makkelijker en het zal ook iets uitmaken in preformance.
Hans
French Kiss
Bikkel!

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Legend 41

Geoff

View Profile Email
« Reply #3 on: March 07, 2010, 08:22:22 AM »

Hoi Ronald,

Ziet er goed uit! Ik loop ook al langer met de gedachte om zoiets te maken. Heb onze gennaker (110m2!) op 2 U-beugels onder de furler zitten, uiteraard wel op een poelie. Ideaal is het niet, maar het werkt wel. Hoe groot is jullie Gennaker?

grt

Geoff
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #4 on: March 07, 2010, 10:15:12 AM »

Goedemorgen!
Het was niet mijn Genaker of spriet hoor Smiley
Het was hem van h.kes (op een SO 29.2)

Denk dat die genaker ongeveer 60m2? is?

Wel een zeer groot verschil met een 41 footer dus! en ook hele andere druk en kracht.
dus als je ook zoiets gaat maken moet het wel wat sterker Smiley

BKatsman
Riet zeiler
**

Type boot: Sun Fizz DL

View Profile
« Reply #5 on: March 09, 2010, 04:01:26 PM »

Op mijn Sunfizz heb ik ook zelf iets geknutseld:

een beugel over de ankerrol waar ik een een rvs paal onderdoor schuif. De paal is (over het ankerbakluik) vastgezet op het dek (aan de beugel die eigenlijk dient voor de spinakerboom neerhouder). Ik heb 2 jaar met deze RVS paal gevaren, maar omdat ik de paal toch wat zwaar vond (25 kg), heb ik vorig jaar mijn bestaande aluminium spinakerboom ingekort. Tot nu toe geen verbuigingen.
Met de RVS paal heb ik gevaren tot ruim 5Bft, met de aluminium paal heb ik nog niet zo veel wind gehad.

Overigens vaar ik met een asymetrische spinaker. Toen ik de boot kocht zat er een 25 jaar oude, maar goede (ongebruikte) spinaker bij. Hier heb ik een asymetrische spinaker van laten maken door de zeilmaker. Kosten 300 euro. Deze asymetrische spinaker kunnen we makkelijk met zijn tweeen varen. (spinaker zetten gaat alleen, bij het strijken heb ik extra paar handen nodig). Ik zou niet graag met een gewone spinaker varen met maar 2 mensen (en 2 kleine kinderen) aan boord.

Max
Plassen Zeiler

Thuishaven: Flevo Marina Lelystad
Type boot: Jeanneau Sun Fizz

View Profile Email
« Reply #6 on: March 10, 2010, 10:46:21 AM »

Op onze Sun Fizz is een ankerrol 'ingeruild' voor een mini boegspriet van rvs. Lijkt supersterk. Overigens zet ik de spi gewoon alleen, wel met rustig weer... en met een slurf. Als je de volgorde van je handelingen in de gaten houd is dat best te doen.
BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #7 on: March 10, 2010, 11:25:48 AM »

En die vaste spiet zit niet in de weg bij het ankeren?

Inderdaad, spi zetten gaat alleen, binnenhalen heb ik iemand bij nodig, om de val te bedienen (vanuit de kuip)
Max
Plassen Zeiler

View Profile Email
« Reply #8 on: March 12, 2010, 02:05:13 PM »

De Sun Fizz heeft origineel 2 ankerrollen, dus we hebben er nog 1 over... Ankeren gaat dus prima, spriet zit niet in de weg. Overigens heb ik de spi in een slurf en de val bij de mast, dus dat is misschien wel de reden dat ik dat alleen red. Ik gebruik daarvoor de val van de huik voor de genua. die grijpt bovenin het hoogst aan. Werkt prima bij Spinakerweer, zal bij bf 7 vast anders zijn, maar dan denk ik niet aan de spi.....  Smiley
French Kiss
Bikkel!

Geoff

View Profile Email
« Reply #9 on: March 14, 2010, 07:47:00 PM »

Hey Max,

'k zie dat wij waarschijnlijk buren zijn in Monnickendam ;-) Ik zou graag een keer willen zien het er uitziet bij jou? Hoeft niet nu direct, maar ergens in het begin van het seizoen.

Wij hadden een lullig klein spietje in de inventaris, symetrisch dat wel, maar veel te klein.. Stap gewaagd, en er een 110 M2 asymetrische gennaker bij. Heerlijk varen, en hoog! 35 graden halen wij wel!
Hijssen en strijken doen we met de slurf, wij zijn vaak met 2 man, en een kind ( 5 jaar). Snel strijken kan ook door je topval los te gooien :-( heeft me de rug gekost..

Grt

Geoff
BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #10 on: March 14, 2010, 10:03:43 PM »

Geoff,

volgens mij ligt Max in Lelystad. Ik lig in Monnickendam (Marina Monnickendam, N12). Maar gisteren heb ik de boot naar Lelystad (Flevo marina) gevaren, omdat mijn swingkeel vastzit. Daar gaan ze daar hopelijk iets aan doen. Als we daarna weer terug zijn (begin April hoop ik), kun je natuurlijk best een keer komen kijken.

Bert Jan
French Kiss
Bikkel!

Geoff

View Profile Email
« Reply #11 on: March 15, 2010, 09:56:23 AM »

Hey Bert Jan,

Je hebt 100% gelijk.. Maar heb jij ook een mooie boeg spriet gemaakt?

Wij liggen aan de overkant, op Waterland ;-)

Grt,

Geoff
PS, Hoop dat het opgelost wordt met je kiel
BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #12 on: March 15, 2010, 10:46:21 AM »

Die van mij is wegneembaar: beugel op de ankerrol en aan dek vast aan een oog voor de spiboom neerhouder.

Hier wat foto's: http://picasaweb.google.com/ingridpfrommer/6Wind#5082575926026576162

(Foto's netjes in het bericht lijkt nog niet te lukken)
Max
Plassen Zeiler

View Profile Email
« Reply #13 on: March 15, 2010, 10:48:03 AM »

Max ligt inderdaad in Lelystad... Flevo Marina, waar Bert Jan nu dus geloof ik ook ligt. Een Sun Fizz met swing keel, ik wist niet dat dat bestond. Wel lekker om je diepgang te kunnen regelen. We liggen trouwens op de a steiger, naam van de boot is Aurora. Boeg ligt nu naar de steiger toe dus als je in de buurt bent kan je even een kijkje nemen. Succes met je kiel!
BKatsman
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #14 on: March 15, 2010, 10:54:44 AM »

Max,

Ik heb Aurora zaterdag inderdaad zien liggen. Ik ben volgens mij ook al eens aan boord geweest, in 2005 denk ik, toen Aurora te koop lag in Lemmer. Wij wilden toen perse een swingkeel, maar waren wel erg onder de indruk van Aurora.
En heeft Aurora vorig jaar niet in het Duitse blad "Palstek" gestaan?

Bert Jan
Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag