Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:37:43 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:

Welkom op de nieuwe forum voor Jeanneau Zeilers.

Op dit forum kunt u al uw vragen en opmerkingen kwijt wat betrekking heeft op de Jeanneau.

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Sun Fast 39  (Read 2191 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pjotr
Zeiler

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« on: February 02, 2009, 11:15:28 PM »

Wij hebben zojuist een Sun Fast 39 aangeschaft en zijn benieuwd naar ervaringen van eigenaren met hetzelfde schip. Is of zijn er testen in omloop? Spinnaker ontbreekt en ik ben op zoek naar de maten om er een aan te schaffen. Op de Jeanneau website staat in de specs een grootte van ca. 80m2, dit lijkt mij wat klein voor een 39 voeter alhoewel het schip wel fractionele tuigage heeft. Wie o wie heeft er ervaringen en wil deze delen?

Pjotr
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #1 on: February 03, 2009, 08:02:52 AM »

Goedemorgen,

Altijd een leuke site voor de zeilmaten (en toevallig stond die er bij)
http://www.sailritesails.com/ShowAd.aspx?id=7823&SourceID=26&BoatName=SUNFAST%2039

Volgens de gegevens is die dus 108M2 en dat komt meer in de buurt lijkt mij
Want 80 is wel erg klein!
zelf hebben wij een Sunshine 36 en die heeft al 100

Marien
Bikkel!

Thuishaven: Dinteloord
Type boot: Sun Odyssey 36

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #2 on: February 04, 2009, 08:22:47 PM »

Zelf ben ik ook met een Spinnaker bezig en heb de volgende berekeningen gevonden. Daarnaast heb ik met Zeilmakerij van de Werf gesproken en die gaven aan dat in het verleden de Spinnakers wel heel groot werden uitgevoerd en dat deze zeker in wedstrijd verband nu niet meer gehanteerd worden.

Voor een symmetrische Spi:
Lijklengte = max 0,95 x voorstag lengte
Breedte = max 1,8 x J

En andere berekening = J x L x 1,44 Smiley
sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #3 on: February 05, 2009, 07:11:51 PM »

Hoi,

Maar het verschil van 108 naar 80Mter vind ik wel erg groot!
Denk dat de spinakers wel anders zijn gesneden dan vroeger..
Maar vroeger?? lijkt wel of we het hebben over boten uit de jaren 40 ;-)

Spi's waren vroeger breder waardoor reachen wat lastiger gaat... maar tegenwoordig zie je ook toch weer de flinke lappen.
goed gesneden is halve werk ;-)

SPinnakeren doe je meestal met wat lichter weer.. dus dan wil je ook maximale eruit halen lijkt mij.

Pjotr
Zeiler

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #4 on: February 10, 2009, 10:50:03 PM »

Thx, handige site. De info staat er duidelijk op. Nu maar hopen dat er geen andere paal op het schip is geplaatst.... (of ff meten??)
Pjotr
Zeiler

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #5 on: February 28, 2009, 08:38:30 PM »

Toen we de papperassen van de boot kregen zat hier ook een zeilplan bij (was niet te vinden op de Jeanneau website), de SF39 met fractionele tuigage heeft een spi met een opp van (slechts!?) 97,5m^2. Mooie spi gevonden op marktplaats, 100m^2, lijklengtes ca. 30 cm langer dan gespecificeerd, breedte ongeveer hetzelfde minder met een opp van 100 m^2 Zeiltje nog hageltje nieuw, bijna niet gebruikt (altijd binnengestaan van een oud vrouwtje, etc. je weet het wel), behoorde bij een Zweedse boot en de eigenaar was niet zo'n spinnaker fanaat. Bij de tweede keer hijsen en wat meer wind (2,5 Bft) heeft ie maar besloten het ding voor eeuwig op te bergen..... enfin, super spi (North sails) voor (bijzonder) weinig. Handig hoor, XXXXXplaats.
Pjotr
Zeiler

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #6 on: March 01, 2009, 05:26:55 PM »

Link naar de eerder genoemde website is idd erg handig, de hier opgegeven maten komen overeen met de maten zoals die staan vermeld in de originele papperassen. Ik moet er wel bij zeggen dat de SF39 van origine is geleverd met een std rigging als een fractionele tuigage en op de website staat maat 1 maat vermeld, eea is niet geheel compleet.

Let verder wel op dat de maten in feet resp square feet staan. Voor de SF39 bedraagt het oppervlak geen 108 m2 maar 1080 sq ft wat overeenkomt met 100,4 m2.
Ragamuffin XL
Komt net kijken
*

Thuishaven: Dintelmond
Type boot: Sun Charm 39

View Profile WWW Email
« Reply #7 on: July 19, 2010, 02:26:54 PM »

Ha Pjotr,

Wij hebben nu 2 jaar een Sun Charm 39 dat is de voorloper, zelfde romp enzo. Super fijne boot. Wij zijn op zoek naar halfwinder/gennaker deze gebruik je net wat sneller en langer dan een spi. Heb jij veel aan de boot moeten doen?
French Kiss
Bikkel!

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Legend 41

Geoff

View Profile Email
« Reply #8 on: July 19, 2010, 04:36:36 PM »

Hey Pjotr!

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! Een heel mooi, en snel zeilend schip. ( Er zijn er maar weinig waarvan ik het verlies :-)

Ik zou zeker geen 80m gen/spi nemen, tenzij je ermee aan de zlag wilt bij 4-5 beaufort natuurlijk. Wij hebben een erg vlakke Gennaker gekocht van 110 m op onze sun legend. Dat gaat perfect. I vermoedt dat ie voor jouw sun fast ook de goede maat gaat zijn.

Wat wegen jullie eigenlijk, foto's?

Geoff

sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #9 on: July 22, 2010, 12:07:40 AM »

Ha Pjotr,

Wij hebben nu 2 jaar een Sun Charm 39 dat is de voorloper, zelfde romp enzo. Super fijne boot. Wij zijn op zoek naar halfwinder/gennaker deze gebruik je net wat sneller en langer dan een spi. Heb jij veel aan de boot moeten doen?

Ik ben van de week een sun sharp tegengekomen dacht ik ( maar kan dus ook een sun charm geweest zijn
11.80 is die ?
Ben binnen geweest en super mooi en ruim
Lijkt met 13 meter schip

De eigenaar gaat ook member worden beloofde hij Wink

French Kiss
Bikkel!

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Legend 41

Geoff

View Profile Email
« Reply #10 on: July 26, 2010, 08:50:14 PM »

Sun Sharp Huh? Huh

Is dat niet toevallig de Sun Charm "Bolero" geweest? ligt in Medemblik, en is van Joop en Nicolette + 3 kids ;-)

geoff
Ha Pjotr,

Ik ben van de week een sun sharp tegengekomen dacht ik ( maar kan dus ook een sun charm geweest zijn
11.80 is die ?
Ben binnen geweest en super mooi en ruim
Lijkt met 13 meter schip

De eigenaar gaat ook member worden beloofde hij Wink
sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #11 on: July 27, 2010, 01:36:37 PM »

Nee volgens mij maar 1 kind
En was ook flink aan het klussen geweest. Was eerste seizoen ermee
Schip komt uit buitenland

Marien
Bikkel!

Thuishaven: Dinteloord
Type boot: Sun Odyssey 36

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #12 on: July 29, 2010, 09:48:26 PM »

Ben ik even blij dat Pjotr met zijn Sun Fast 39 van de week op de Mosselbank lag. Wij lagen er ook en hier volgt mijn stommiteit.

Ik wilde wat te gehaast weg maar de motor wilde niet starten. Nu moet ik altijd wel iets gas bij geven en start de motor niet direct, maar nu duurde het erg lang. Maar na 2 dagen mosselbank dacht ik hij pakt wel op, maar helaas en voor ik het wist was de startaccu leeg.

De buurman bood aan de walvoeding aan zijn generator te koppelen. Ondertussen maar een onderzoek gestart en begon ik aan het laadcircuit te twijfelen. Toen kwam Pieter (Pjotr) ook nog even kijken en kon ik zijn multimeter even lenen. Twee achterkajuiten veranderden in een zwijnenstal en al gauw lag de hele boot over hoop.

We vermoedden een brandstof probleem en zijn toen alles gaan ontluchten. Alleen kwam er geen brandstof bij de verstuivers. Na 2 belletjes met een Yanmar servicepunt kwam er uit dat het alleen nog aan de gaskabel of de stopkabel kon liggen.

Ik keek naar buiten naar en kon wel door de grond zakken. Iets wat ik over het hoofd had gezien was dat de hendel was uitgetrokken (wellicht door speelgoed en zooi van de kids wat onder het platform ligt en wat was blijven haken). Wat voelde ik me lullig zeg.

Pjotr, nogmaals onwijs bedankt voor de hulp. Flora en ik vinden je boot een prachtboot!! Cheesy
sjaanootje
Bikkel!

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #13 on: July 29, 2010, 10:50:54 PM »

...............
en dat durf je gewoon te posten Smiley

veel plezier daar!!!
400 meter daarnaast ligt onze sjaanootje trouwens.

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag
July 22, 2010, 11:46:11 PM