Jeanneau Forum
May 19, 2012, 06:49:53 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Ook een Jeanneau Forum vlag? bestel hem direct online op http://www.vlaggenclub.nl/nieuwe-producten/vlag-jeanneauforum-nl-20x30cm.html

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: rode diesel uit Engeland  (Read 3632 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
tedp
Bikkel!

Thuishaven: Andijk
Type boot: SO32

View Profile
« on: May 11, 2011, 04:37:16 PM »

Aangezien wij plannen hebben om volgende maand naar de Engelse kanaalkust te gaan heb ik e.e.a. uitgezocht ten aanzien van rode diesel.

Na alle verhalen en waarschuwingen ten aanzien van de aanwezigheid van rode diesel in je tank als je uit Engeland komt heb ik de douane gebeld om een richtlijn. Zij zeggen het volgende: bij aankomst in Nederland ben je gevrijwaard van problemen mits je een tankbon uit Engeland kunt laten zien met de betaalde extra accijns ('duty') vermeld, inclusief de naam van de boot, van maximaal 1 jaar oud.

Het EU-beleid is beschreven in een brief in het Engels, Frans, Duits en Nederlands van de Europese Commissie aan de Royal Yachting Association van 30 september 2008. In het kort komt dat er op neer dat watersporters in andere EU-landen rode diesel mogen gebruiken mits ze kunnen aantonen dat die in Engeland is gekocht, in de normale brandstoftank zit (dus niet in een jerrycan) en de accijns is betaald (tankbon max 1 jaar oud). Deze info staat op de website van de RYA: http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/Pages/reddieselabroad.aspx. Er staat ook een link op naar de brief van de Europese Commissie: http://www.rya.org.uk/SiteCollectionDocuments/cruising/Web%20Documents/Boating%20Abroad/EUCommLetterandTrans30Sept08.pdf.

In Frankrijk (als je via Calais of Gravelines terug komt) schijnen ze nog weleens lastig te kunnen doen, maar op een Franse watersportsite kwam ik het volgende commentaar tegen: Attention toutefois, pour convaincre les douaniers continentaux qu'il s'agit bien de fuel rouge anglais acheté légalement, il vaut mieux conserver à bord les preuves d'achats. Les pontons fuel anglais délivrent d'ailleurs sur demande des borderaux reprenant date, quantité et nom du bateau ravitaillé.

Ook daar zou dus dezelfde regel moeten gelden. Het kan m.i. ook geen kwaad om ze dan de brief van de EC (die ook in het Frans is gesteld) onder de neus te duwen.
« Last Edit: May 11, 2011, 04:40:35 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #1 on: May 11, 2011, 05:01:51 PM »

Voor dat geringe prijsverschil, begrijp ik de felheid van de overheid niet. Wat tanken we nou eigenlijk: 100 liter of zo.  Huh

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #2 on: May 12, 2011, 12:06:40 AM »

Tja... wat zullen we zeggen. Kwestie van prioriteiten? Zijn er geen belangrijker zaken, zou ik zeggen.

Ted Polet
MANOKWARI
Johnny mc Miller
Bikkel!

Type boot: SO 32i (kmz)

View Profile WWW Email
« Reply #3 on: May 12, 2011, 08:50:12 AM »

Voor dat geringe prijsverschil, begrijp ik de felheid van de overheid niet. Wat tanken we nou eigenlijk: 100 liter of zo.  Huh
Het gaat hier niet zo zeer over de zeiljachten, die worden over dezelfde kam geschoren, dan de grote motorjachten. Het is begonnen vanwege de grote motorjachten, welke soms 600 liter per dag wegduwen. Daar wilde men een graantje van mee pikken.

Van de andere kant kun je zeggen, wij gebruiken zo weinig diesel. 100 liter per jaar * 0.20 euro cent, waar hebben we het over. Wanneer dat niet meer kan, dan is er nog één oplossing, verkopen denk ik.

Vriendelijke groet

Johnny

Website: http://www.janvandermolen.info
Max
Plassen Zeiler

Thuishaven: Flevo Marina Lelystad
Type boot: Jeanneau Sun Fizz

View Profile Email
« Reply #4 on: May 12, 2011, 09:30:19 AM »

Maar juist omdat we zo weinig diesel gebruiken blijft er in onze tanks veel rode zooi achter... en daar zijn ze bij de overheid gek op.... Ik ben in ieder geval blij met dit briefje en heb 'm meteen uitgedraaid zodat ie volgend weekend bij de papiertjes gestoken kan worden.

Thanks
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #5 on: May 12, 2011, 09:51:53 AM »

Het gaat hier niet zo zeer over de zeiljachten, die worden over dezelfde kam geschoren, dan de grote motorjachten. Het is begonnen vanwege de grote motorjachten, welke soms 600 liter per dag wegduwen. Daar wilde men een graantje van mee pikken.

Van de andere kant kun je zeggen, wij gebruiken zo weinig diesel. 100 liter per jaar * 0.20 euro cent, waar hebben we het over. Wanneer dat niet meer kan, dan is er nog één oplossing, verkopen denk ik.
Het probleem voor een zeiler is niet het prijsverschil, maar dat je in Engeland langs het water alleen rode diesel krijgt en vervolgens elders het risico loopt van een torenhoge boete wegens 'belastingontduiking'. Die boetes zijn niet mals. Dus gelukkig maar dat er internationale afspraken over zijn gemaakt. Nu maar hopen dat de gemiddelde douaneambtenaar het ook heeft begrepen...

Ted Polet
MANOKWARI
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #6 on: May 14, 2011, 04:46:08 PM »

ik heb 3 jaar geleden controle gehad bij Vlissingen nadat ik uit Dover Nederland was aangelopen. Gemeld dat er rode diesel in de tank zat, bonnetjes overlegd. de douanier ging maar moeizaam akkoord omdat hij vond dat ik mijn logboek niet precies genoeg had bijgehouden. nadien heeft de nederlandse douane zich aan de europese richtlijn gecommit. ik heb afgelopen woensdag weer conrole gehad bij de sluis van Kornwerderzand (zoute kant). ook vorig jaar heb ik rode diesel getankt in Dover. Sindsdien 3 of 4 keer getankt (steed een litertje of 40) en zij zagen geen sporen meer van rode diesel. wel de bonnetjes weer laten zien, alsmede de bonnetjes van het tanken daarna in Nederland met de gewone diesel. alles in orde bevonden zonder discussie. bewaar in elk geval dus ook al je bonnetjes van het tanken van "niet rode diesel".
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: February 22, 2012, 03:28:08 PM »

Er schijnen ontwikkelingen te zijn ten aanzien van het gebruik van rode diesel in/uit Engeland. Op het internationale Jeanneau forum staat iets over nieuwe wetgeving in Engeland die het gebruik van rode diesel op meer dan 12 mijl uit de kust mogelijk onwettig maakt.

http://jeanneau.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=1846&page=2

De Royal Yachting Association schrijft er over op haar website:

http://www.rya.org.uk/newsevents/news/Pages/RYAchallengesHMRCproposals.aspx
http://www.rya.org.uk/cruising/current-issues/Pages/RedDieselagameoftwohalves.aspx
http://www.rya.org.uk/cruising/current-issues/Pages/RYAchallengesBelgianauthorities%E2%80%99actionsinfiningUKboaters.aspx

Voor zover ik kan nagaan zit het probleem nog steeds in de 40/60 procent regel waarmee de Engelsen proberen zo weinig mogelijk te betalen voor diesel. 60% voor voortstuwing, 40% voor 'verwarming'. Met name de Belgische douane probeert volgens de RYA individuele bootbezitters uit Engeland een oor aan te naaien. Of daar een politieke agenda achter zit kan ik niet beoordelen maar ik heb het gevoel dat er meer eigengereid gedrag van de individuele douanier achter zit. Ook Nederlandse douanedistricten schijnen nog wel eens op eigen houtje de regels te willen interpreteren.

Vorig jaar heb ik geen controles gehad. De Nederlandse douane heeft mij vorig jaar de hierboven beschreven richtlijnen gegeven: zorg dat je op de tankbon afgedrukt krijgt dat je 100% accijns hebt betaald. Hoe het met de Belgen zit weet ik niet, maar de Engelsen doen daar knap nerveus over.

Het lijkt mij verstandig om goed te informeren naar de laatste ontwikkelingen voordat je komend jaar naar Engeland gaat. Het is wel raar dat dit politieke probleem over de hoofden van de individuele booteigenaar wordt uitgespeeld.
« Last Edit: February 22, 2012, 03:29:48 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #8 on: February 27, 2012, 09:14:50 PM »

Het vervolg: ik heb antwoord gekregen van het douanedistrict Gent (de dienst Accijnsprocedures) wat eigenlijk alleen een herhaling is van de wet en tot besluit het volgende:

Dit betekent dat indien sporen van merkstoffen (zoals te vinden in rode gasolie) terug te vinden zijn in de brandstoftank, er een overtreding kan worden vastgesteld.

Tenslotte merken we nog op dat het varen met gemerkte gasolie ook in de andere lidstaten als een overtreding zal beschouwd worden op basis van artikel 3 van de Richtlijn 95/60/EG van de Raad van 27 november 1995 betreffende het merken van gasolie en kerosine voor fiscale doeleinden.

Het probleem ligt dus niet in België. U gelieve zich dus te  richten tot de UK administration  OF bij Europa (DG TAXUD).

Dit was dus niet al te toeschietelijk. Ik heb vervolgens een beleefd antwoord geschreven en opgemerkt dat je als jachtschipper in Engeland wel in een heel lastige situatie komt als je diesel nodig hebt. Daarbij heb ik ook de brief met het standpunt van de Europese Commissie aan de RYA meegestuurd (zie link hieronder) met de vraag of dat aanleiding geeft om hun handhavingsbeleid te versoepelen.

http://www.rya.org.uk/SiteCollectionDocuments/cruising/Web%20Documents/Boating%20Abroad/EUCommLetterandTrans30Sept08.pdf

Nu maar eens zien wat daar uit komt...
« Last Edit: February 27, 2012, 09:16:59 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: February 28, 2012, 02:55:02 PM »

Beste mensen, het is in België echt foute boel met de rode diesel. Ik kreeg vanmorgen het volgende mailtje van het douanedistrict Gent:

In België kunnen bij een controle onder meer volgende vragen rijzen:
1/ betreft het aankoopbewijs de rode gasolie die bij controle wordt aangetroffen?
2/ bij controle achteraf van sporen van kleursel: is het gevonden spoor enkel veroorzaakt door de in het Verenigd Koninkrijk aangekochte gasolie?

Deze en nog veel meer redenen hebben tot het o.m. VERBOD OM RODE GASOLIE, OF SPOREN ERVAN, VOORHANDEN TE HEBBEN in de brandstoftank.
Bij een vastsstelling door de controlerende diensten zal steeds een bekeuringsakte worden opgesteld en elk geschil zal apart worden afgehandeld.

Namens de dienst accijnsprocedures Gent

Het komt er dus op neer dat ze de bonnetjesconstructie niet als voldoende bewijs zien voor de afdracht van alle accijns op de in Engeland gekochte rode diesel. Ik heb inmiddels al een klacht ingediend bij de EC, afdeling Taxations and Customs Union, en hen verzocht om het eerdere standpunt uit 2008 over de bonnetjes te bevestigen en te communiceren naar de landelijke overheden van de lidstaten.

In Engeland zijn inderdaad bewegingen gaande om het gebruik van rode diesel buiten de 12 mijls zone illegaal te maken. Ze zetten daarmee de complete Britse watersport op hun kop. Zie de voorlaatste post op het internationale Jeanneau forum:

http://jeanneau.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=1846&page=3

Mijn advies is voorlopig om de terugreis uit Engeland niet via Belgische wateren te maken. Het kan zelfs zijn dat je in Engeland helemaal geen diesel meer langs het water kunt halen, maar met jerrycans moet gaan slepen naar de dichtstbijzijnde dieselpomp aan de wal. Die is soms heel ver weg.

Wat nu nog ontbreekt is een laatste update van het standpunt van de Nederlandse douane. Ik zal ze nog eens bellen om hun aanwijzing van vorig jaar zomer te herbevestigen.

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #10 on: February 28, 2012, 04:59:12 PM »

TOT SLOT

Zojuist gebeld met de douane via de belastingtelefoon. Daar werd ik goed en volledig voorgelicht over het huidige beleid van de douane in Nederland. De kwestie van de rode diesel uit Engeland was volledig bekend bij de man aan de telefoon; hij gaf aan dat de douane begrip heeft voor het feit dat je in Engeland nog) geen alternatief hebt. Zij houden daarom het beleid van vorig jaar aan.

Met andere woorden: bewaar de tankbonnetjes en houd een logboek bij met de tijdstippen en plaatsen van het tanken van rode (en witte) diesel. Het laatste tankbonnetje voor rode diesel is een jaar geldig.

Advies is om bij terugkomst uit Engeland de Belgische 12 mijls zone te vermijden. Anders kun je vervelende verrassingen krijgen.

GENOEG HIEROVER!   Angry

Ted Polet
MANOKWARI
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #11 on: February 28, 2012, 07:33:10 PM »

Nou heb ik in de 30 jaar die ik op zee vaar en waarin ik Belgie havens regelmatig aandeed nog nooit een douaneman in een jachthaven waargenomen, laat staan aan boord gehad. Wel heb ik in de Franse 12 mijls zone 2 keer op zee een controle gehad, 1 x middernacht en 1 x midden op de dag, maar dat is beide lang geleden en er was toen nog niet zo'n ophef over rode diesel. In Nederland ben ik om de haverklap gecontroleerd, ook op rode diesel, die ik inderdaad in de tank had. De bonnetjestruc werkte daarbij goed, er is 1 x inzage in het logboek gevraagd.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die de laatste jaren controle hebben gehad in Belgie/Frankrijk en of daar ook naar rode diesel is gekeken.

tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #12 on: February 28, 2012, 10:21:04 PM »

Tja, ik heb ook geen Belgische douaneman gezien, maar ik hoor van Britten die boetes van 750 euro krijgen. De RYA is niet voor niets des duivels.

Het lijkt er op dat de Belgen alleen gericht zijn op de controle-optiek en met dat argument gewoon hun gang gaan. Dat je ook nog moet kunnen varen maakt ze niet uit. Misschien zoeken ze wel speciaal Britten, maar wil je het risico lopen? Voorlopig ga ik op de thuisreis niet langs de kust.

Ted Polet
MANOKWARI
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #13 on: March 01, 2012, 08:32:31 PM »

Ted, het lijkt erop dat wij de enige 2 forum leden zijn die met dit onderwerp bezig zijn. Toch zou ik onze Belgische vrienden willen uitnodigen te laten weten hoe zij met dit probleem omgaan. Per slot van rekening liggen Engelse havens voor hen toch wat dichterbij en is een oversteekje gauw gemaakt. Misschien kunnen we ook onze Engelse vrienden van het internationale forum eens vragen hoe die er mee omgaan.
Onyva
Riet zeiler
**

Thuishaven: Valencia
Type boot: SO 40

"On y va"

View Profile
« Reply #14 on: March 01, 2012, 09:31:10 PM »

Beetje off topic: maar als ik dit allemaal zo lees, kan ik maar 1 conclusie trekken: wat een kinderachtig gedoe allemaal om een paar eurootjes aan accijnzen proberen te achterhalen. Vreselijk. Je zou verwachten dat de Douane toch wel iets belangrijker taken zou kunnen uitvoeren. Of er zijn gewoon veel te veel ambtenaren daar werkzaam. Dat laatste zal het wel zijn.

Rijkdom is niet het hebben, maar het genieten.
Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Achteruit box in varen by De Geus
Today at 06:18:19 PM

Jeanneau Onderdelen verkrijgbaar by De Geus
Today at 06:12:56 PM

3-pits gasstel of 2-pits gastel incl oven gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:17:35 PM

Sprayhood /Buiskap Fantasia 27 gevraagd! by Fantasia_27
Today at 05:15:46 PM