Jeanneau Forum
May 19, 2012, 06:09:47 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Grevelingencup 2011  (Read 1261 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« on: October 24, 2011, 02:23:54 PM »

Zo de eerste wedstrijd zit er weer op. De grevelingencup groeit nog steeds in populariteit en er zijn nu maar liefst 162 inschrijvingen. Met het prachtige weer van het afgelopen weekend waren die er natuurlijk zo goed als allemaal.

Zaterdagavond het zeilnummer en de goodiebag in ontvangst genomen en gelijk maar op de boot blijven slapen om e.e.a. nog voor te bereiden. Eerst nog even een licht gewicht anker gekocht zodat het zware anker met voorloop ketting van boord kon. Scheelt toch zeker 100kg en we blijven voldoen aan de Solas 4 uitrusting.

Om kort te gaan; het ging afgelopen zondag niet helemaal lekker aan boord van de Anilla. Het begon al met de banen die niet wilden laden in de plotter. Dus dat werdt tijdens de wedstrijd meer achter de rest aanvaren dan op eigen navigatie (en dat scheelt toch al gauw een minuut or 10 op 4 uur varen - auch).

De hoeveelheid wind (16-20 knopen) was voor ons eigenlijk iets te veel van het goede. Omdat ik door afzeggingen eigenlijk niet voldoende zeil ervaring aanboord had was tussendoor reven niet echt een optie dus de aan de windse rakken was het met de 140% genua en vol grootzeil eigenlijk net fout.

De start verliep goed en we starten ongeveer 5 seconden na het startsein over bakboord aan de hoge kant van de startlijn tegelijk met de eerste starters. Dit is altijd de meest drukke plek en ik kon met wat bravoure en een roep om RUIMTE er nog net tussen door. Twee andere starters aan stuurboord konden er niet meer tussen dat was heel gezellig. Zeker met windkacht 5 en een berg grote boten is dit wel het moment dat je blij bent als je de start weer zonder schade hebt overleefd.

Dus met voldoende adrealine naar de boventon en dat ging niet slecht. De baan was erg lang (24 mijl) en de gennaker zetten op het eerste ruime windse rak was niet gelukt. Het duurde te lang voordat alles aangeslagen was (ervaring is dus een must) en ik wilde niet te veel risico's nemen.

Hoewel het leuk is om nog net in de toer 1 S mee te kunnen betekende het wel dat ik het moest opnemen tegen een veld van 34 tot 45 voet en we qua handicap de op drie na onderste positie hebben. Op een lange baan moet je dus wel de motivatie houden om door te blijven gaan hoewel je steeds verder achter komt. Het hielp dat we een Dehler 41 zo goed als de hele wedstijd voor bleven (geen laatste dus :-) ).

En dan toch het moment van rampspoed. Halve wind, 20 knopen wind en bij het naderen van de ton wil de Gennaker niet weg. Tot overmaat van ramp liep de schoot er helemaal uit en door het (te lang) klapperen kwamen er twee grote schuren in het zeil. Vanaf dat moment kwam er nog een rak van 6 mijl ruime wind waar we dus maar 7 knopen liepen ipv de 8+ als we de gennaker nog hadden kunnen gebruiken. En dan is het dus eigenlijk alleen maar damage control.

De tijden komen morgen beschikbaar maar ik ben bang dat we laatste zijn en dit de eerste aftrek wedstijd gaat moeten zijn.

De gennaker is naar de zeilmaker dus over 4 weken gaan we het weer proberen. Hopen op wat minder wind en dan gaat het zeker lukken.

Groeten, Bob
« Last Edit: October 24, 2011, 02:28:57 PM by Anilla » Logged

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
BRENSA
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: SO 29.2

View Profile
« Reply #1 on: October 24, 2011, 07:33:48 PM »

Hallo Bob, Leuk dat we je een beetje gezien hebben afgelopen zondag. Wij als nieuwe toerzeilers kwamen het hele veld te gemoed met onze SO 29.2 Van uit Bruinisse voeren we richting de veermansplaat en wilde oversteken naar de geul van bommenede. Dan is het toch meer dan goed opletten als je precies in het aanstormend veld terecht komt, en er dus deelnemers blijken te zijn die denken je hebt de zeilen wel over bakboord maar ik heb haast. Nu hadden wij het niet en hebben dus iedereen die daar om "vroeg" maar netjes voor laten gaan. Verder is het een meer dan een prachtig gezicht het toen toch dicht bij elkaar liggende veld vanaf het water te zien en het geroep te horen. Heen hadden we onze zeilen vol er op staan, terug in de midag toch een rif in het grootzeil en de fok iets in gerold. Toch tussen de 15 en 20 graden helling en ruim 5 knopen met onze kleine boot. Wel wat anders dan jullie snelheden. Jammer van de pech met het beschadigde zeil. We hopen dat je volgende wedstrijd zonder problemen verloopt. Familier

Je hoeft niet altijd hard te gaan, als je de juiste weg maar neemt.
Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #2 on: October 24, 2011, 10:38:59 PM »

Hey leuk dat je in de buurt was. Ik moet zeggen dat alle niet wedstijdzeilers echt meer dan netjes uit de weg gegaan zijn. (zeilers onder elkaar toch) Het is echt dramatisch jammer als je in een wedstrijd voorrang moet verlenen (en als dat nodig is zal het zeker gebeuren). Een ding is zeker je zult het wel te horen krijgen.

Met een groot deelnemers veld vindt ik het inderdaad zelf ook wel indrukwekkend en zeker als de spi's en gennakers erop gaan.

De uitslag was eigenlijk gegeven het feit dat ik de gennaker op de belangrijkste rakken niet heb kunnen gebruiken niet eens slecht te noemen. We waren 16e in een veld van 22. Dus toch nog zes schepen achter ons gelaten.

Als we de volgende keer de boel heel houden (beware me anders mag ik niet eens meer van mijn vrouw  Roll Eyes) dan zit een sterke comeback er echt nog wel in.

Ik heb tenslotte de eer van Jeanneau hoog te houden Wink

Groeten, Bob

Kapt. Bob
Bikkel!

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« Reply #3 on: October 24, 2011, 11:49:15 PM »

Weer een leuk verhaal ondanks de schade die gelukkig nog gerepareerd kan worden.

Het gaat bij mij weer kriebelen. Als je nog eens ervaren bemanning nodig hebt??

Groeten,
Kapt. Bob

Hoe langzamer het gaat hoe meer je ziet.
Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #4 on: November 11, 2011, 10:47:38 AM »

De Gennaker is gerepareerd dus ik ben klaar voor volgende week Cheesy.

Viel niet mee want nieuw doek moest uit Thailand komen ivm met de kleur. Het was dus even spannend of het doek op tijd binnen was en de reparatie nog gedaan kon worden. Met dank aan SailSelect en Allround is dit gelukt en maak ik weer een kans in de komende wedstrijd van 20 november.

Fingers crossed, Bob

Anilla
Bikkel!

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #5 on: November 21, 2011, 09:11:34 AM »

MIST, MIST en nog meer MIST Undecided. Net als de rest van nederland werd de grevelingen geteisterd door dichte mist en na een aantal keer uitstel volgde het onvermijdelijke afstel Sad. Het zat er natuurlijk al aan te komen. Afgelopen maandag heb ik de hele dag op een vliegveld vastgezeten vanwege de mist en de omstandigheden waren zondag gelijk. Hoge vochtigheid, weinig of geen wind, koude lucht, warmer water en en zon die niet veel warmte meer geeft. Voila het perfecte recept voor hardnekkige mist.

Het was gelukkig duidelijk genoeg en de organisatie nam de juiste beslissing. Er was dus op het moment van afblazen naast frustratie toch ook applaus en dat is terecht. Het is niet eenvoudig om honderden mensen weer onverricht naar huis te sturen.

Maar de boot was getuigd en met 4 a 5 knopen wind en 50 tot 100 meter zicht kon er wel degelijk gezeild worden. En dat hebben we dus toch maar gedaan. En ik moet zeggen dat het met zo weinig zicht een goede oefening in navigatie is. Vertrouwen op je apparatuur (met een backup bij de hand  Wink ) is dan geen keuze maar een must. Van alle aanwezigen zijn er denk ik een 20 tal boten toch nog uitgevaren en het was echt een apparte ervaring.

Ook dit keer voeren we toevallig exact tegelijk uit met de Ghost (een WR33 ultra light) waarmee we tijdens de WaterFront store cup dezelfde starttijd hadden. Op nog geen twintig meter van elkaar hezen we de zeilen en begon er uiteraard toch nog een wedstijd. Met 4 a 5 knopen wind wordt elke fout in de trim afgestraft. De Ghost had de trim iets sneller voor elkaar en kwam lanzaam dichterbij. Na het iets beter trimmen van de fok (we hadden iets te veel twist in de fok en wat te weinig in het grootzeil) slaagden we erin om er 2 tiende knoop meer uit te persen en liepen we toch nog net iets over de 3 knopen. De Ghost verdween langzaam in de mist en we waren voor ons gevoel weer alleen. Jeroen van de Roots heeft nog een foto genomen en ik hoop dat hij hem hier nog kan posten.

Vanuit de hompel geul zijn we nog opgekruisd naar de archipel om zo voldoende ruimte te creeren om een ruim rak met de gennaker over te hebben. In onze kleine mistige wereld was het prachtig om de vogels en schepen om ons heen te horen. Voor de grap om "RUIMTE" geroepen en dan vanuit de mist het gelach als antwoord te horen van andere avonturiers. Het water was zo glad als een spiegel en door het vreemde licht en gebrek aan reflecties kon je de bodem onder de boot door zien glijden tot wel 5 meter diepte. Echt prachtig.

Jammer dat de wedstijd afgeblazen was want uit de 36i is echt verbazingwekkend veel snelheid te persen met weinig wind.

Al met al een illusie armer en toch een ervaring rijker.

Groeten, Bob

« Last Edit: November 21, 2011, 10:43:00 PM by Anilla » Logged

BRENSA
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: SO 29.2

View Profile
« Reply #6 on: November 21, 2011, 08:12:08 PM »

Rob, we hebben aan jullie gedacht gisteren. We keken over de Grevelingen, van wat er dan te zien was, en dachten dit gaat niet door vandaag. Bij ons was het zicht geen 50 meter. Zelf dan ook niet uitgevaren. Hoe gaat dit nu, bestaat de Grevelingen cup nu uit een wedstrijd minder of wordt deze later ingehaald. Volgende keer meer geluk. Positief afsluitend, een ervaring rijker en bij deze wind zal je spinaker wel heel zijn gebleven Cheesy Familier

Je hoeft niet altijd hard te gaan, als je de juiste weg maar neemt.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
3-pits gasstel of 2-pits gastel incl oven gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:17:35 PM

Sprayhood /Buiskap Fantasia 27 gevraagd! by Fantasia_27
Today at 05:15:46 PM

Zeilen Fantasia 27 gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:13:38 PM

Hij dobbert weer :)! by Kapt. Bob
May 17, 2012, 11:48:14 PM