Jeanneau Forum
May 19, 2012, 06:08:35 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Grevelingencup 18 December 2011  (Read 604 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« on: December 20, 2011, 11:42:38 AM »

Afgelopen zondag was het weer zover. Na een stormachtige week was het nog maar de vraag of de wedstrijd door zou gaan. Bij meer dan 7bft. is het logischerwijs niet slim om met 180 boten een wedstrijd te gaan varen. Dus ik had veel bemanning geregeld want veel kilo's aan de hoge kant en extra spier kracht zijn altijd nodig met veel wind. Ook was er een kleinere fok geregeld want de 140% genua is bij meer dan 16 knopen wind toch wat veel en het zeil staat er opgerold toch erg slecht bij (lees niet vlak).

Bij de briefing kwam het verlossende woord: De wedstrijd gaat door! In de ochtend bij de start een stevige 6 (wel oppassen bij buien) maar in de middag luwend naar een mooie 5 bft. De baan voor toer 1S was #14. Een stevige baan van 23 mijl die met de Noordwesten wind veel ruime/voorde windse rakken bevat voor de gennaker.

De ruimte achter de start lijn was erg krap en de start procedure verliep erg slordig. Geluids signalen waren er misschien wel maar door de wind niet hoorbaar en het zetten van de klasse vlag en 1 minuten vlag was bijzonder onduidelijk. De start was geplanned om 11:10u maar door een bui met felle vlagen werd de start ongeveer 20 minuten uitgesteld. We voeren rond 11u met een gereefd grootzeil en de 20m2 fok, dus klaar voor veel wind. Na de bui zag de horizon er echter erg schoon uit en de wind nam af. Met een last minute call hebben we toen het rif eruit gehaald en toch maar de genua gezet. Na de boven ton was het eerste rak n.l. halve wind en vervolgens 2x ruime wind. Opkruisen zou even wat verlies opleveren maar later dus ruimschoots goed gemaakt worden. De drukte bij de start lijn in combinatie met het wisselen van de zeilen leverde wel enkele spannende momenten op maar dankzij goede acties van de uitkijk (nog bedankt Arjan) liep alles goed af en waren we met de kopgroep op ongeveer de 6e positie binnen 20 seconden over de startlijn. Een goed begin is het halve werk zeg ik dan maar.

Dat we deze plaats bij de boventon niet konden vasthouden was duidelijk. Iets overtuigd en met veel 40+ footers achter ons ronden we de eerste boven ton na de start (deze staat niet op de baan!) zo ergens op plaats 10 (van de 18 gestarte schepen). Halve wind sloten we echter weer netjes bij het veld aan. Op dat moment stond er een strakke 20 knopen wind met uitschieters naar 26 knopen. Het was dus heerlijk halve wind boenderen met vol tuig (8 a  8,5 knoop). Voor ons zette de eerste durfal een gennaker kort erop gevolgd door nog een ander. Ik had vooraf besloten dat boven de 20 knopen ik mijn gennaker niet wilde riskeren. Ook zat er boven Ouddorp op dat moment een zware bui aan te komen. En jawel Durfal #1 liep flink uit het roer en #2 loste de schoten van de Spi waarop ze kostbare tijd kwijt waren om deze weer naar binnen te krijgen. De gennaker nog even niet gebruiken was dus ook een goede beslissing.

Na het ronden van de SP22 (staat net niet op de kaart) bij Ouddorp konden we afvallen en nu de bui verdwenen was kon de gennaker erop. Dat had ik van te voren eigenlijk niet verwacht. Hierdoor liepen we verder in op het veld en passeerden we de eerste zeilers van de Toer 2S die 10 minuten eerder gestart waren. Bij de SPD10 voorzichtig van boeg gewisseld met de gennaker door de sok te laten zakken, grootzeil gijpen en de gennaker aan de bakboord zijde weer te zetten. Dit kost wat tijd maar is met veel wind wel de meest zeker methode om schade te voorkomen (door schade en schande worden we tenslotte wijs). Alles liep op rolletjes en de snelheid zat er goed in dus we waren ons al rijk aan het rekenen op een mooie eind klassificatie.

Maar helaas hier kwam voor ons het moment dat we verlies moesten incasseren. Halverwege het voor de windse rak naar de G25 in de paarden geul viel de wind echt helemaal weg. De schamele 2 knopen wind moesten we tot overmaat van ramp ook nog  delen met de Waterfront (een SO39i). Goed nieuws voor de positie dat hij nog achter ons was maar alle snelle boten met een handicap rond de 1 (Anilla heeft 0,93) konden op dat moment al weer opkruisen en dan is het verschil tussen 1 knoop naar de onder windse ton en 3 knopen aan de wind wel erg pijnlijk. In de eindklasse is duidelijk te zien welke 10 boten hier de wedstrijd gewonnen hebben.

Eenmaal de onder ton gepasseerd met bijna zomerse omstandigheden (3 knopen wind en zon?!?!?!?!) kwam er weer een strakke windkracht 5 terug. Het ruime windse rak van de G38 naar de G39 onder gennaker was het meest spectaculaire stuk van de dag. Hier is de gennaker voor gemaakt en we tipten regelmatig de 9 knopen - HEEEEEEEERLIJK!

Tijdens het opkruisen terug naar de finishlijn werden we voorbij gelopen door de Flow een SO36i uit de toerklasse 3. Voor de kwalificatie niet belangrijk maar wel pijnlijk. Wij voeren de Genua en een gereefd grootzeil en de Flow voer een high aspect en een vol grootzeil. Dus het bewijs waarom ik de high aspect nog wil is geleverd en er gaat nu nog harder gespaard worden om dit nog voor het einde van deze serie voor elkaar te krijgen (KNARS,KNARS). Ook was er wat verwarring bij onze tacticus van de dag over de koers naar de G61. Maar gelukkig heb ik Anous genegeerd (sorry daarvoor) en verliep het kruisrak goed. De overstag manouveres liepen niet helemaal soepel. Ik stuurde te brusk in waardoor de fokkenisten het niet konden bij benen en we eigenlijk te veel stil vielen. Dit ging pas beter in het aller laatste kruis rak van de G59 naar de finish Embarrassed .

Wat was het resultaat? - 12e - en dat viel eigenlijk wel tegen. Aan de wind zijn we toch te veel verloren door een minder optimale zeil voering en manouvres (allebei zaken waar ik wat aan moet doen $$$ en ervaring - LOL). Maar wel een geweldige zeil ervaring rijker, alles heel gehouden en niemand gewond. Op naar 14 januarieen kijken of we er de volgende keer weer 4 plaatsen beter uit kunnen komen.

Bij deze ook alle forum leden en zeil vrienden een heerlijke kerst en de beste wensen voor 2012

Groeten en behouden vaart, Bob
« Last Edit: December 20, 2011, 11:36:35 PM by Anilla » Logged

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
ready4sail
Komt net kijken
*

Thuishaven: port zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odessey 36

View Profile WWW Email
« Reply #1 on: December 20, 2011, 09:16:33 PM »

Het was super leuk  Wink om bij jou aan boord te mogen varen.

Fijne dagen!

Arjan Boot
www.ready4sail.nl
Roots
Zeiler

Thuishaven: Braassemermeer
Type boot: Sun Odyssey 36i

View Profile WWW
« Reply #2 on: December 21, 2011, 12:13:08 AM »

Wauw wat een gave foto's!!!!
En natuurlijk ook een heel leuk verslag  Wink Zo kunnen wij allemaal meegenieten van wat volgens mij een super dag is geweest! Mijn man kwam in ieder geval heel voldaan weer thuis!
Je had hem goed aan het werk gezet, hij had lekkere spierpijn de dag erna Grin

Hierbij wens ik iedereen fijne feestdagen en een goed nieuw zeiljaar!!!

Met vriendelijke groet...

http://syroots.wordpress.com
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
3-pits gasstel of 2-pits gastel incl oven gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:17:35 PM

Sprayhood /Buiskap Fantasia 27 gevraagd! by Fantasia_27
Today at 05:15:46 PM

Zeilen Fantasia 27 gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:13:38 PM