Jeanneau Forum
May 19, 2012, 05:46:21 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Avontuur Zeester  (Read 2741 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
tedp
Bikkel!

Thuishaven: Andijk
Type boot: SO32

View Profile
« Reply #15 on: July 19, 2011, 03:20:36 PM »

34 knopen wind... Hoeveel meter golfhoogte had je tegen van Lowestoft naar Harwich? Bij soortgelijke omstandigheden ten zuiden van Ramsgate kreeg ik met de SO32 brekers op het voordek.

Ted Polet
MANOKWARI
Marien
Bikkel!

Thuishaven: WSV De Put
Type boot: Sun Odyssey 36

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #16 on: July 19, 2011, 06:58:30 PM »

De echte kuilen hadden we maar 2 uurtjes, daarna begon het tij te kenteren. Ik heb geen brekers gehad, de wind kwam pal van voren en de stroom pal van achteren. Het zijwaarts schommelen bleef daardoor gelukkig achterwegen.
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #17 on: July 19, 2011, 07:16:13 PM »

Misschien had je wat meer beschutting dan wij hadden in Pegwell Bay. Gelukkig viel het dus wel mee. Ik lees dat je naar Brightlingsea wilt? In de marina is het liggeld het dubbele van de pontons aan de overkant. Maar je kunt wel makkelijk boodschappen doen, niet zo ver lopen het centrum in. Er is een warme bakker en een echte slager (en natuurlijk twee supermarkten). Rechts van het havenkantoor is een prima koffietent.

Als je ruim voor hoogwater aankomt kun je nog een ommetje varen richting Wivenhoe, de Colne op. Is erg leuk. Je hebt ook beter weer voor de boeg!  Grin

Ted Polet
MANOKWARI
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #18 on: July 21, 2011, 05:36:05 PM »

Gisteren heerlijk van Ipswich naar Brightlingsea gezeild. Eerst de Orwell op de motor afgetuft en bij Harwich de zeilen gehezen. Het windje kwam lekker van opzij en de gerepareerde autopilot deed het goed. De wind draaide vervolgens naar zuid waardoor we toch even een rak richting een windmolen park moesten maken. Vervolgens zeilden we tal van jachten voorbij. Geeft toch wel een kick. De Zeester loopt pas echt lekker vanaf zo'n 14 knopen wind.
In Brightlingsea inderdaad aan de pontons gelegen en diezelfde koffietent bezocht. Zo kwam ook de bijboot nog goed van pas. En vanochtend op de motor naar Bradwell alwaar dus wifi in de haven is.

Ik bleef problemen houden met de nieuwe AIS. Alles werkt maar hij vertikt het om enige data te verzenden. Als error krijg ik No Valid GPS fix, en dat terwijl hij netjes via NMEA AIS en GPS data naar de plotter spuugt.
Zojuist van Garmin nieuwe firmware gekregen en zowaar hij werkt nu naar wens. Dus de grote jongens zien mij nu ook. Net als jullie via AIS live (als er iemand met AIS langsvaart en mijn signaal door relayed naar een walstation).Grin

Morgen door naar Burnham on Crouch.
« Last Edit: July 21, 2011, 05:42:45 PM by Marien » Logged
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #19 on: July 21, 2011, 10:24:03 PM »

Gisteren heerlijk van Ipswich naar Brightlingsea gezeild. Eerst de Orwell op de motor afgetuft en bij Harwich de zeilen gehezen. Het windje kwam lekker van opzij en de gerepareerde autopilot deed het goed. De wind draaide vervolgens naar zuid waardoor we toch even een rak richting een windmolen park moesten maken. Vervolgens zeilden we tal van jachten voorbij. Geeft toch wel een kick. De Zeester loopt pas echt lekker vanaf zo'n 14 knopen wind.
In Brightlingsea inderdaad aan de pontons gelegen en diezelfde koffietent bezocht. Zo kwam ook de bijboot nog goed van pas. En vanochtend op de motor naar Bradwell alwaar dus wifi in de haven is.

Ik bleef problemen houden met de nieuwe AIS. Alles werkt maar hij vertikt het om enige data te verzenden. Als error krijg ik No Valid GPS fix, en dat terwijl hij netjes via NMEA AIS en GPS data naar de plotter spuugt.
Zojuist van Garmin nieuwe firmware gekregen en zowaar hij werkt nu naar wens. Dus de grote jongens zien mij nu ook. Net als jullie via AIS live (als er iemand met AIS langsvaart en mijn signaal door relayed naar een walstation).Grin

Morgen door naar Burnham on Crouch.

Pas op met de grote jongens zien mij nu ook. Er zijn n.l. twee soorten AIS signalen. Klasse A is voor alle grote scheepvaart en die ziet inderdaad iedereen. Pleziervaart zend echter een klasse B AIS signaal uit. Dit signaal kan eventueel met een filter uitgeschakeld worden. Het zou me niet verbazen als zeeschepen de classe B onderdrukken om zo te kunnen focussen op de ander grote scheepvaart en niet onnodig veel AIS alarmen te krijgen. Ook word bij veel AIS data verkeer het klasse B signaal als eerste onderdrukt.

Gezien worden met AIS KLasse B is dus relatief en je kunt er niet vanuit gaan dat je inderdaad gezien wordt.

Het is maar dat je het weet!

Groeten, Bob

« Last Edit: July 21, 2011, 10:31:13 PM by Anilla » Logged

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #20 on: July 21, 2011, 10:45:15 PM »

Ik ben me er van bewust.
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #21 on: July 26, 2011, 02:12:36 PM »

Afgelopen zaterdag lekker gezeild van Burnham on Crouch naar Chatham. Ineens pang, we keken elkaar aan en zeilde weer verder. Na een minuut of wat denk ik, waarom hangt de giek er zo gek bij. Nee wat blijkt, het lummel beslag (of althans dat deel wat op de mast geschoeft zit) is afgebroken. De giek hing ineens naast de mast maar werd door de druk op het zeil nog netjes op zijn plaat gehouden.

Gelukkig bestaat dat mast deel uit 2 ogen waar een pen doorheen zit, en was de onderste nog heel. Eerst geborgd dat ik de pen niet ging verliezen, vervolgens het zeil iets gelost en de giek weer op zijn plaats gebracht waarna het zeil weer verder kon zakken.

Gelukkig verloren we niet al te veel snelheid en kwamen we veilig in Chatham aan. Gisteren is een tuiger wezen kijken en zijn de nieuwe onderdelen besteld. Morgen alles weer plaatsen maar helaas zijn we dan te laat voor het hoog water. Dus donderdag de tocht vervolgen naar Ramsgate.

Er is hier gelukkig genoeg te doen, en het weer is beter dan in Nederland. Dus ondanks wat averij hoor je mij niet klagen. Smiley
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #22 on: July 26, 2011, 03:42:30 PM »

Tja, hier z***kt het af en aan.  Cry

Jullie hebben momenteel wel beter weer dan wij nu hebben en ook beter dan wij vorige maand in Engeland hadden. Lig je in Chatham naast de oude Dockyard?

Ted Polet
MANOKWARI
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #23 on: July 26, 2011, 04:01:46 PM »

We liggen inderdaad in het dock naast de oude dockyard.
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #24 on: July 29, 2011, 08:48:15 PM »

Gisteren van Queensborough, aan de ingang van de Medway, naar Ramsgate gemoterd. Ondanks de weinig wind (7 knoopjes) toch even iets gezeild; het lummelbeslag hield het goed. Ook nog een dolfijn gespot.
Morgen gaan we door naar Nieuwpoort. Even de laatste gribfiles gedownload, wind is niet veel maar gelukkig wat meer dan gisteren en uit het noorden. Dus zeilend naar de overkant.
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #25 on: July 29, 2011, 11:36:36 PM »

Nou, je hebt minder wind dan wij in Ramsgate mochten meemaken. Morgen volgens Windfinder max 10 knopen maar misschien is de plaatselijke verwachting nauwkeuriger. Ik zou de spi maar klaarleggen... Hoe was Queensborough? Wij zijn daar niet geweest, we konden niet overal naar toe. In ieder geval goede reis naar Nieuwpoort.

Ted Polet
MANOKWARI
Marien
Bikkel!

Zeester

View Profile WWW Email
« Reply #26 on: July 31, 2011, 08:30:25 PM »

Gisteren lekker naar Nieuwpoort gezeild. Een Spi hebben we niet maar daar was de wind richting ook iets te scherp voor geweest. Zo'n 80% van de overtocht op de autopilot. Goh wat lekker dat dat ding het na de reparatie goed doet. Bij Queensborough hebben we alleen aan de mooring overnacht. Dus van het dorp hebben we niets gezien. Het viel ons overigens op dat er overal zo ontzettend veel Nederlanders varen. De eerste 2 weken viel het nog wel mee maar nu struikel je er over.

Nieuwpoort lag hartstikke vol en vanochtend voor de haven van Blankenberge eerst maar even de marina gebeld. Die lag dus ook al behoorlijk vol. Onze buurtjes in Nieuwpoort hadden het over de leuke marina in Zeebrugge, en daar zijn we dus uiteindelijk beland. Heel veel mensen varen er voorbij aangezien het op afstand alleen maar industrie lijkt. De haven is echter erg leuk en met de kusttram rij je zo naar mondaine Knokke. Waar een hoop dikke auto's te zien zijn. Smiley
Pages:  1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
3-pits gasstel of 2-pits gastel incl oven gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:17:35 PM

Sprayhood /Buiskap Fantasia 27 gevraagd! by Fantasia_27
Today at 05:15:46 PM

Zeilen Fantasia 27 gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:13:38 PM

Hij dobbert weer :)! by Kapt. Bob
May 17, 2012, 11:48:14 PM