Jeanneau Forum
May 19, 2012, 05:35:25 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: We maken een accukist  (Read 2948 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
tedp
Bikkel!

Thuishaven: Andijk
Type boot: SO32

View Profile
« on: May 18, 2011, 01:24:44 PM »

Na de problemen met een te klein bemeten service-accu (zie topic http://jeanneauforum.nl/forum/electra/batterie-bord-(service-accu)/) heb ik een 105Ah deep cycle accu geïnstalleerd.

Daarmee moest ook een grotere accubak worden gevonden. Nu is de ruimte voor de accu's onder de achterkooien van de SO32 nogal beperkt en het bleek na enig rondbellen niet mogelijk om een passende bak voor die 105Ah accu te vinden, die ook in de bergruimte paste. Er zou misschien een grotere accubak in de bergruimte daarnaast passen, maar daar ligt al een zeil in.

Een tweede probleem was dat de bestaande polytheen accubakken (elk voor een 70Ah accu) door de bodem vast geschroefd bleken te zijn. Bij het verwijderen van de bak van de service-accu bleek door de schroefgaten heen lichte lekkage te hebben plaats gehad. Er zat zuur in de houten bodem van de bergruimte. Van dat probleem moest ik dus af.

Goede raad was duur, dus ik besloot om zelf een zuurbestendige accukist te maken, precies op maat zodat er een startaccu van 70Ah en de service-accu van 105Ah in zouden passen.

De polytheen bakken die je normaal in de winkel koopt zijn uiteraard zuurbestendig. Een ander materiaal dat zuurbestendig is? Goed uitgeharde epoxy. Epoxy is bestand tegen zwavelzuur van 60%, dus ook tegen accuzuur dat een concentratie van ca. 37-38% heeft.

Ik heb een plaatje goed 6 mm interieurtriplex van 70 bij 80 gehaald, een lap glasmat en een setje Variopox van De IJssel. Ik had nog twee maatpompjes waarmee je de hoeveelheden basis en harder kunt afmeten. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan, met als resultaat dat ik na een paar avonden werk gisteren in mijn boot een nieuwe accukist kon installeren. Ik zal de komende dagen wat foto's publiceren met een bouwverslag.

Ted Polet
MANOKWARI
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #1 on: May 18, 2011, 02:27:06 PM »

ik heb ook een 105 Ah serviceaccu geïnstalleerd op mijn SO 32. die paste in de oorspronkelijke houten bak naast de 70Ah startbatterij (de plastic bakjes heb ik er uit gehaald). die houten bak lijkt me inderdaad niet waterdicht en ik ben nog steeds van plan om die ook met epoxy en glasmat te bekleden. ik heb en 2e service accu van 70Ah naast die kist staan in het kastje. die accu ga ik komende winter vervangen door een 2e 105Ah service accu. dan zal ik daar ook een bak voor moeten maken. voorlopig staat de kleine 2e service accu in zo'n oorspronkeijk plastic bakje die ik tegen de houeten accubak heb aan geschroefd en met een spanbandje wat vereder heb vastgezet. ik ben benieuwd naar je foto's van jouw oplossing. ik weet niet wat je toekomstige reisplannen zijn, maar ik zou die nieuwe bak overmaats maken zodat er later altijd nog een grotere accu in kan. ik ben 2 jaar geleden een maand of 5 naar de Zweedse Oostkust geweest en heb daar vaak 5 tot 7 dagen achtereen in de Scheren gelegen zonder walstroom. met totaal 175 Ah serviceaccu capaciteit kwam ik maar amper uit. maar ik heb (nog) geen zonnecellen of 4 traps laadregelaar op de dynamo.
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #2 on: May 18, 2011, 02:58:07 PM »

Een aparte bak maken is beter dan de zaak ter plekke te bekleden. Je krijgt een ontzettende rotzooi van die glasmat en ook van de epoxy, en thuis kun je de temperatuur beter constant houden. Mijn bak past met een paar mm aan weerskanten en met ca. 2 cm voor en achter in de bergruimte. De bak is inwendig gedeeld met een schotje; een 70Ah accu past ruim in het ene compartiment en het andere is overbemeten zelfs voor een 105Ah accu.

Ik heb de oorspronkelijke 70Ah accu nog, die zou ik er naast kunnen zetten, maar dan heb ik wel een goede laadstroomverdeler nodig om overloopproblemen te voorkomen (die moet er sowieso komen). Een handschakelaar kan natuurlijk ook. Als je goed kunt laden vanaf je motor kun je altijd de diesel een halfuurtje aanzetten om op te toppen.

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #3 on: May 18, 2011, 10:44:27 PM »

Bouwen accukist, stap 1.

We bekleden een zijde van de triplexplaat met glasmat en rollen de epoxy er in. Daarna 24 uur uitharden en de 'haren' van de randen knippen en schaven. Daarna rollen we een tweede laag epoxy op de glasmat en laten hem 24 uur uitharden.

glasmat op de triplexplaat gelegd...

uitgehard, met de randen klaar voor verwijderen overtollige glasmat...

stap 2.

Daarna zagen we de plaat in stroken van 70 bij 20 cm. Drie daarvan dienen als de bodem en de zijden van de accubak. Van de vierde strook zagen we de eindschotten (20x20,6) en het tussenschot (20x18,8). We spijkeren de bak losjes in elkaar met kleine spijkertjes, dat is genoeg als voorbereiding om de zaak met epoxy in elkaar te lijmen. Daarna maken we epoxy aan met houtmeel (zeer fijn zaagsel) dat ik bij de Kolibriwerf heb gehaald. We krijgen dan een epoxypasta die zeer sterke lijmverbindingen maakt. We smeren de randen van binnen dicht met epoxypasta en strijken ze glad.

de kist in aanbouw...

epoxy 'fillets' langs de randen van de binnenzijde. De knoeiplekken schaven we later weg.
« Last Edit: May 18, 2011, 10:59:07 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
Kapt. Bob
Bikkel!

Thuishaven: Warns
Type boot: Jeanneau SO 29.2

View Profile
« Reply #4 on: May 18, 2011, 11:25:33 PM »

Leuk dat je het met tekst en beeld laat zien.

Heb je nog overwogen om eerst de bak van hout te maken en deze daarna pas te bekleden met glas en epoxy?

Hoe langzamer het gaat hoe meer je ziet.
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #5 on: May 19, 2011, 08:27:29 AM »

Hoi Tedp,

Een mooie accubak. Toch een kleine opmerking. Omdat je de platen aan elkaar gespijkerd hebt en de epoxy fillet wel erg dun is ben ik bang dat de sterkte niet optimaal is. De juiste aanpak bij een epoxy fillet is dat de beide delen met epoxy worden verlijmt en dat de fillet vervolgens ongeveer 1cm hoog en breed is. Een dikke rups onder 45% dus.

Ik hoop dat het sterk genoeg is maar als ik jou was zou ik toch nog even kijken of ik het kon versterken. Een accu op zijn plaats houden is geen cinecure en vereist echt een sterke hechting.

Een alternatief is gewoon wat hoekijzers aan de buitenkant bevestignen.

Mijn 2ct, Bob

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #6 on: May 19, 2011, 01:27:48 PM »

Heb je nog overwogen om eerst de bak van hout te maken en deze daarna pas te bekleden met glas en epoxy?
Dat is eigenlijk ook wat ik heb gedaan: een bak maken van 6mm triplex en die bekleden. Ik heb de plaat eerst bekleed met glas en epoxy en de beklede zijde naar de binnenkant van de bak gekeerd. Dat voorkomt dat je binnen in de bak moet gaan zitten knoeien met glasmat en een roller. Ik zat nu al een paar dagen onder de glasvezeltjes.  Cry

Omdat je de platen aan elkaar gespijkerd hebt en de epoxy fillet wel erg dun is ben ik bang dat de sterkte niet optimaal is. De juiste aanpak bij een epoxy fillet is dat de beide delen met epoxy worden verlijmt en dat de fillet vervolgens ongeveer 1cm hoog en breed is. Een dikke rups onder 45% dus.
Het klopt dat het een kleine fillet is, maar hij is al sterker dan het 6mm triplex zelf. We lijmen geen 12 of 15mm plaat aan elkaar! De spijkertjes zijn alleen om alles op zijn plaats te houden, de epoxy doet het werk. De voeg tussen de wanden en de bodem wordt later ook met epoxy gelijmd, namelijk als je de buitenzijde met glas en epoxy gaat bekleden (komt nog aan bod). Wat er in de voegen nog niet aan elkaar zit loopt dan vanzelf dicht met epoxy. Het totale hechtvlak is dus zeker 10 mm breed.

Aan het eind van de bouw bleek de bak behoorlijk zwaar en stijf te zijn geworden. Door het tussenschot is hij nog extra versterkt - ik had er op kunnen gaan staan. Als ik de sterkte vergelijk met een polytheen bak wint deze het met voorsprong.

Een accu op zijn plaats houden is geen cinecure en vereist echt een sterke hechting.
Ik begrijp je zorg, maar de bak komt los in de bergruimte te staan, met een paar mm speling aan weerszijden. Als een accu wil schuiven loopt hij niet alleen tegen de wand van de bak aan, maar schuift de bak ook tegen de zijwanden van de bergruimte onder de kooi aan. De zijwand van de bak neemt dus zelf geen kracht op. Je kunt overwegen om alles klem te zetten met een plaatje triplex tussen de bak en de zijwand van de bergruimte, en met een plaatje tempex tussen de accu en de wand van de bak.

Ik zet er binnenkort nog wat foto's op en een beschrijving van de rest van de bouw (en inbouw).
« Last Edit: May 19, 2011, 03:13:39 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: May 19, 2011, 08:44:57 PM »

stap 3 - de buitenkant

Hier begon de ellende: het inpakken van de bak met glasmat bleek geen sinecure. Ik wilde de randen ook inpakken met glasmat, maar de mat laat zich niet makkelijk rond de randen buigen. Het was beter geweest om de originele plaat aan beide zijden te bekleden voor de assemblage van de bak. Met veel kunst en vliegwerk bleek de mat aan alle zijden vast gerold te kunnen worden. Maar het werd niet mooi: ik moest allerlei luchtblazen verwijderen (weg schaven en snijden) na het uitharden en die opvullen met epoxy aangemaakt met houtmeel.

Ingepakt met glasmat - let op fijne glasvezeltjes! Je hebt gegarandeerd jeuk aan je handen.

Na tweemaal inrollen met epoxy, als het uitgehard is alle scherpe punten er af schaven en schuren.

De bak is klaar. Een accu er in gezet ter illustratie.
« Last Edit: May 19, 2011, 09:02:45 PM by tedp » Logged

Ted Polet
MANOKWARI
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #8 on: May 19, 2011, 08:58:06 PM »

stap 4 - installeren

De bak werd meegenomen naar de boot. Daar heb ik de accu's verwijderd en vervolgens de resterende polytheen accubak verwijderd. Die zat vastgeschroefd op de bodem van de bergruimte en er zat zuurschade onder:

Polytheen bak met schroeven door de bodem heen, gelekt zuur onderin...

...en zuurvlekken op de plank er onder!

Vervolgens heb ik de bergruimte uitgespoeld met water, droog gedweild en de kabels losgemaakt van de 'stoeltjes' waar ze op vast zitten met kabelbinders. De stoeltjes moesten worden losgeschroefd alvorens de zelfgemaakte bak er in paste. Daarna de accu's er weer in gezet en alles aangesloten:

De bak ligt op zijn plaats met aan weerszijden slechts een paar millimeter ruimte.

Na aansluiten en vastleggen van alle kabels. Klaar!

Ted Polet
MANOKWARI
Anilla
Bikkel!

Thuishaven: Port Zelande
Type boot: Jeanneau Sun Odyssey 36i performance

Anilla36i@gmail.com
View Profile
« Reply #9 on: May 20, 2011, 09:04:56 AM »

Hoi Ted,

Goed te zien dat je doordacht te werk bent gegaan. Ik ben het zeker met je eens dat een dergelijke bak al snel sterker is dan de dunne polyethyleen bakken. Het feit dat je de bak ook nog van buiten over de naden heen bekleed hebt maakt een groot verschil voor de sterkte. Voor de bescherming tegen accuzuur zou ik dit niet eens gedaan hebben (als het goed is moet het toch in de bak blijven :-)). Daarbij is de kans op lekkage bij moderne accu's zowieso al een heel stuk kleiner.

Groeten, Bob

P.S. nog veel plezier met je extra accucapaciteit.

Het doel van zeilen is niet de bestemming maar de reis.
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #10 on: May 20, 2011, 10:26:34 AM »

Dank je wel... Grin Vroeger had ik een houten boot en ik heb daar ook nogal wat aan verbouwd, dus het materiaal is me niet vreemd.

Ten aanzien van je opmerking over lekkage: het klopt dat moderne accu's minder lekken, maar zelfs de Wilco Royal accu's hadden wat gedruppeld. Dat lag onderin de plastic bakken en was door de schroefgaten heen getrokken naar de bodemplaat in het bergvak. Nu kan het niet zoveel kwaad op die plek, tenzij het gaat doorlekken. Op den duur gaat de bodemplaat natuurlijk wel naar de knoppen, vandaar dat ik het maar eens goed nat heb gemaakt, dan neutraliseer je het meeste zuur.

Ik zou iedereen aanraden om eens goed te kijken naar zijn accubakken en wat er onder zit. Als ze zijn vastgeschroefd, zou ik ze maar vernieuwen.

Ted Polet
MANOKWARI
Free Bird
Zeiler

Thuishaven: Lelystad
Type boot: Jeanneau S.O. 29.2

View Profile Email
« Reply #11 on: May 20, 2011, 10:50:42 AM »

Eigenlijk logisch dat je een accubak niet op de bodem vast schroeft. Zelf nooit zo over nagedacht. Eén zit aan de zijkant (hoog) geschroefd de ander zit met een spanband vast, gelukkig.

Jouw bakken zijn echt heel mooi!.
lamanouk
Bikkel!

Thuishaven: oostende
Type boot: sun odyssey 45DS

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #12 on: May 20, 2011, 12:16:05 PM »

als je een accubak onderaan vast schroeft, doe wat kit een het schroefje, dan is het waterdicht.

toch veel werk voor zo een accubak te maken, voor 20 euro heb je er een kant en kaar met deksel...
tedp
Bikkel!

View Profile
« Reply #13 on: May 20, 2011, 03:09:45 PM »

als je een accubak onderaan vast schroeft, doe wat kit een het schroefje, dan is het waterdicht.

toch veel werk voor zo een accubak te maken, voor 20 euro heb je er een kant en kaar met deksel...
1 - waterdicht inderdaad, maar ook zuurdicht?  Wink
2 - 20 euro, dat klopt, maar het moet wel passen en dat was juist mijn probleem...  Grin

Ted Polet
MANOKWARI
Faran
Administrator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #14 on: May 21, 2011, 12:13:13 AM »

Ted, goed punt! Staat op mijn todo lijst.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
3-pits gasstel of 2-pits gastel incl oven gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:17:35 PM

Sprayhood /Buiskap Fantasia 27 gevraagd! by Fantasia_27
Today at 05:15:46 PM

Zeilen Fantasia 27 gevraagd by Fantasia_27
Today at 05:13:38 PM

Hij dobbert weer :)! by Kapt. Bob