Jeanneau Forum
July 30, 2010, 12:37:39 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:

Welkom op de nieuwe forum voor Jeanneau Zeilers.

Op dit forum kunt u al uw vragen en opmerkingen kwijt wat betrekking heeft op de Jeanneau.

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Volvo of Yanmar  (Read 655 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« on: December 29, 2009, 09:54:14 PM »

Forumgenoten,

Mede gelet op de huidige topics ben ik benieuwd naar de keuze van de motor op jullie boot.

Was er überhaupt een keuze mogelijkheid?

Ik heb mijn SO 2e hands gekocht en daat staat een Volvo in. De bekende 3MD30.

Als ik zou mogen kiezen, zou ik altijd gaan voor een motor met een intern koelsysteem en warmtewisselaar.
Voordelen:

1 Geen kalkvorming of andere rommel in het inwendige van de motor
2 Kun je makkelijk een boiler op aansluiten

Ben benieuwd naar jullie meningen. Smiley

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #1 on: December 30, 2009, 06:28:17 AM »

Ik heb in de boten welke ik gehad hebt een volvo of een yanmar gehad (en in vaag verleden een ruggerinie)
Zou denk ik toch wel gaan voor een Yanmar denk ik.
Eerlijk gezegt kan ik niet echt onderbouwen waarom een Yanmar. Zeker omdat ze beide dezelfde technische snufjes hebben.

Vooral de prijs en de ondersteunings punten lijken wij voor de Yanmar wat gemakkelijker.

en Volvo. zijn ook Volvo prijzen.

h.kes
Plassen Zeiler

View Profile
« Reply #2 on: December 30, 2009, 04:11:04 PM »

Hoi Intruder,

Er viel niets te kiezen, zat een Volvo 2010 in. Prima motortje, loopt al 10+ jaar zonder problemen'maar wel wat weinig PK's; in ieder geval moet je er op zee wel rekening mee houden dat er niets "over" is.
Hans
ZigZag
Bikkel!

Thuishaven: Oranjeplaat, Arnemuiden
Type boot: Sunshine 38

View Profile WWW Email
« Reply #3 on: December 30, 2009, 07:57:18 PM »

Ook wij hadden niets te kiezen, maar in de ZigZag ligt een Yanmar 3GM30F van bouwjaar 1998. De motor is van de 10 jaar ongeveer 6 jaar in bedrijf. De motor heeft toen wij de ZigZag kochten, al ruim 2,5 jaar stil gelegen en nadat wij hem hadden gekocht nog eens 1,5 jaar..

Qua onderhoud en verkrijgbaarheid van onderdelen zou ik weer voor een Yanmar gaan. In zeer veel havens zijn er onderdelen voor Yanmar op voorraad en zo niet dan is een onderdeel zo besteld en geleverd. Heb wel geen ervaring met Volvo, maar ik heb ook niets met auto's van Volvo... Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Koop een boot en... Zie ons weblog http://zigzagboot.blogspot.com/
Pjotr
Zeiler

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #4 on: December 31, 2009, 07:02:33 PM »

Perkins Prima 50. Uitstekende motor, heeft al ruim 1700 uur achter zijn kiezen en geen centje pijn.

Voor alle motoren geldt dat er (zeker tegenwoordig) geen rommel meer te koop is maar dat levensduur en betrouwbaarheid afhangt van de manier waarop er mee wordt omgegaan. Geen enkele diesel (ook niet de heden te dage electronisch geregelde of common rail motor) vind het prettig koud belast te worden of bijvoorbeeld water in de brandstof, let hier op!! dit kan je vervelende situaties voorkomen. Wees altijd voorzichtig met het belasten van de motor en het best is dezealtijd (ook alleen bij het naar binnen en buiten varen van een haven) op temperatuur te laten komen, hier heb je uiteindelijk maar zo'n 5-10 minuten voor nodig. Zorg voor altijd volledig aftanken voor de winter opslag. Bacterie groei ontstaat op de scheiding tussen water en brandstof; ze leven van de zuurstof in het water en voeden zich aan de koolwaterstoffen in de brandstof, "schone" bio diesel werkt bacterie groei bevorderend. Er zijn goede toevoegingen beschikbaar die bacteriegroei preventief tegen gaan en die er voor zorgen dat het water niet meer samenkomt en als ware als "mist" in de brandstof verspreidt. Hierdoor kan er geen bacterie groei meer plaatsvinden en scheidt het water zich altijd af in het voor filter (water afscheider) Deze hebben jullie toch wel allemaal geinstalleerd?? Doen!
Verder is het vertrouwen in de motor mede afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen en de kennis en kunde van de dealer die er aan gaat sleutelen als je het nodig hebt. Ga altijd naar een erkende dealer, deze krijgt product gerichte trainingen en weet waar hij het over heeft maar laat je geen oor aan naaien.
PS, net als met verf: volg altijd de instructies van de fabrikant op. Olie verversen lijkt wel overbodig als je maar 50 uurtjes gemoterd hebt (als je dat al haalt) maar toevoegingen aan heden ten dage motorolieen zorgen ervoor dat indien een olie eenmaal warm geweest is er een verouderingsproces in gang gezet wordt en derhalve is het altijd verstandig ieder jaar je olie te verversen.
Succes met starten volgend jaar.
ZigZag
Bikkel!

Thuishaven: Oranjeplaat, Arnemuiden
Type boot: Sunshine 38

View Profile WWW Email
« Reply #5 on: January 05, 2010, 08:05:57 PM »

Ieder jaar de olie verversen, inclusief filter moet tot je winterklaarmaak beurt horen. Het is relatief weinig werk en kan je een hoop ellende besparen. Ook de impeller vernieuw ik jaarlijks. Daarnaast doet nieuwe koelvloeistof voor de interne koeling om het jaar de motor ook goed. Je fijne en grove brandstoffiler ook niet vergeten! Zeker aan je fijne filter kun je snel zien of je dieseltank smerig is.

Als je het typenummer van je motor bij de hand hebt, kun je bij de beter winkel zo je filters en dergelijke bestellen. Ik zorg dat ik altijd een reserve set brandstoffilters heb en een impeller. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Er zijn trouwens erg handige vacumtankjes te koop om je olie snel en simpel uit je motor te halen, zonder allerlei zaken te demonteren. Je stopt via het gat van de pijlstok een speciale slang totop de bodem van je motor, sluit die aan op je vacumtank, pomp je tank vacum en de olie komt stroomt met gemak uit je motor in het opvangreservoir van de vacumtank. Een kind doet de was.

Koop een boot en... Zie ons weblog http://zigzagboot.blogspot.com/
Weergaloos
Riet zeiler
**

Zeg roodkapje waar vaar je heen?

View Profile
« Reply #6 on: January 09, 2010, 12:26:00 AM »

Hallo Intruder,
In onze JSF37 hebben we destijds (nieuw gekocht in feb. 2002) gekozen voor een volvo md2030, ik denk dat jij dezelfde motor hebt.
Had destijds ook een yanmar kunnen kiezen, maar dat niet gedaan omdat de volvo minder lawaai zou maken. Het onderhoud van een volvo is wel duurder; prijzige onderdelen. Mijn vorige jeaneau sunligy 30 had een yanmar, type 2gm20 geloof ik. Als ik weer moest kiezen wist ik het nog niet. Huh

Een kenneis heeft metdezelfde md2030 in een beneteau wel problemen met verklaking in het buitenwatercircuit gehad. Motor gaf temperatuuralarm. Heeft hij bij een volvodelaer laten uitzoeken met een fikse rekening. Sad
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #7 on: January 09, 2010, 10:45:04 PM »

Weergaloos,

Betekent dus dat de secundaire koeling eens per jaar een nachtje in de schoonmaakazijn moet.

Weergaloos
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #8 on: January 09, 2010, 11:00:15 PM »

Weergaloos,

Betekent dus dat de secundaire koeling eens per jaar een nachtje in de schoonmaakazijn moet.

Hi Intruder,
Heb ik nog nooit gedaan, maar kan vast geen kwaad. Heb ook wel eens van wijnzuur gehoord. Die Beneteau had wel lang (ca10jr)op zout water gelegen voor die kennis hem kocht. Wellicht dat dat ook nog uit maakt. Wij liggen op zoet water.
Bert
Intruder
Moderator
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: January 09, 2010, 11:03:36 PM »

Bert,

Ik weet eigenlijk niet of er meer of minder kalk in zout of zoet water zit.
Maar een litertje huishoudazijn in je wierpot gieten kost niet veel geld en moeite. Ga ik dus gewoon bij het vast jaarlijks onderhoud opnemen.

Weergaloos
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #10 on: January 12, 2010, 08:43:45 PM »

Lijkt mij inderdaad ook. De hoeveelheid antivries kennende die ik er in de winter in gooi, zal er toch wel een litertje of drie in moeten om de slangen en de warmtewisselaar voor een midweekjete vullen. Ga ik ook proberen volgend seizoen.
dotjewit
Komt net kijken
*

View Profile
« Reply #11 on: January 13, 2010, 12:19:34 PM »

Ook wij hadden niets te kiezen in onze Sunlight 31 zat een Yanmar 20 GM volgens ons een ijzersterke scheepsmotor, gebruikt c.a 1 liter diesel per uur en is zonodig wellswaar met enige moeite ook nog met de hand aan te slingeren. Kortom een prima motor met voldoende vermogen voor de boot.

Wij zouden gezien onze goede ervaringen, de volgende keer beslist weer voor een Yanmar kiezen ook een pre is het uitgebreide dealers netwerk.

Wat betreft het ontkalken van de motor. Onze Yanmar is van 1990 direkt gekoeld en we varen gemiddeld per jaar zo'n 200 uur op de motor die ook nog nooit is ontkalkt, uiteraard kontroleer ik iedere keer of de motor voldoende koelwater geeft
Kortom ik denk dat het zeer verstandig is koelkanalen van de motor via de wierpot met b.v. azijn te gaan ontkalken. Ik krijg het hardstikke druk sinds ik het Jeaneau forum heb ondekt   
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Jeanneau Treffen 2010? by sjaanootje
July 29, 2010, 10:51:35 PM

Sun Fast 39 by sjaanootje
July 29, 2010, 10:50:54 PM

Re: Boot namen by Intruder
July 26, 2010, 09:01:04 PM

Nieuwe motor en halve snelheid by ZigZag
July 22, 2010, 11:46:11 PM