Jeanneau Forum
May 19, 2012, 04:41:20 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Nieuw op het forum!
Foto gallery (zie boven-in het menu)
Indien er een categorie bij moet, laat het dan even weten (PM sjaanootje)

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2 3   Go Down
  Print  
Author Topic: opladen service batterij  (Read 4731 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ylib
Bikkel!

Thuishaven: Nieuwpoort
Type boot: so37

View Profile Email
« on: November 30, 2010, 04:09:33 PM »

Ik zit nog altijd met het probleem dat sinds ik mijn service batterij van 70AmpH naar 105 AmpH veranderd heb, mijn alternator van de motor, deze niet wil opladen. Is dit toeval dat dit juist op het zelfde moment gebeurde of niet , dat weet ik niet. iig laad de startbatterij wel op en de servicebatterij niet op bij het draaien van de motor. Bij mijn zoektocht naar een oplossing, zag ik devolgende relais, welke onder de trap boven de motor gemonteerd is naast nog een aantal andere componenten:
zie bijlage met opschrift RLAC/4-12D

Weet iemand de functie van deze relais en of deze hier wat mee te maken heeft?

Yves
lamanouk
Bikkel!

Thuishaven: oostende
Type boot: sun odyssey 45DS

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #1 on: November 30, 2010, 05:26:39 PM »

standaard gaat de stroom van de alternator naar een ladingsverdeler die ervoor zorgt dat zowel de startbatterij als de service batterij opgeladen worden zonder dat er contact is tussen de 2 batterijparken.

Deze bevindt zich ergens onder het bed in de achtercabine naast de batterijen. Als er een batterij niet meer oplaadt is de kans groot dat deze stuk is of dat er ergens een kabel los zit of slecht contact.

even nameten
Johnny mc Miller
Bikkel!

Type boot: SO 32i (kmz)

View Profile WWW Email
« Reply #2 on: November 30, 2010, 05:33:50 PM »

Pjotr heeft 01 oktober van dit jaar een heel verhaal geschreven over accu's en de behandeling van accu's, die heeft er echt veel verstand van.

Wellicht reageert hij zelf, anders even het bericht opzoeken.

suc6

Vriendelijke groet

Johnny

Website: http://www.janvandermolen.info
Johnny mc Miller
Bikkel!

View Profile WWW Email
« Reply #3 on: November 30, 2010, 05:38:02 PM »

Ik ben even wezen kijken op het forum,  het bericht staat in Topic: weinig accu spanning SO 32 

Vriendelijke groet

Johnny

anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #4 on: November 30, 2010, 06:51:48 PM »

Het scheidingsrelais gaat open als de motor uitstaat en scheid dan de de lichtaccu's van de startaccu. Het blijft open staan als de de acculader aan hebt. Het gaat dicht als je de motor start en dan worden de licht en startaccu's tegelijk geladen. Er is dan verbinding tussen de beide accu's, tenzij er nog ergens een diodebrug tussen zit. Een geavanceerd scheidingsrelais geeft voorrang aan de startaccu en sluit pas als die voldoende geladen is. En misschien dat die de startaccu zelfs afschakelt. Kan je allemaal simpel met een multimetertje uitproberen en vaststellen. Bij mijn SO32 worden op de motor de beide accu's tegelijk geladen. In de praktijk met een goede startaccu en motor sluit het scheidingsrelais binnen enkele seconden. Een eenvoudige uitvoering zoals in de SO 32 sluit direct. Ik heb ook de Jeanneau (Tudor) 70 Ah lichtaccu vervangen door een 105 Ah accu en geen laadproblemen gehad. Ik kan me voorstellen dat een geavanceerde scheidingsrelais in combinatie met een oudere startaccu niet meer tot sluiten komt omdat de laadstroom naar de startaccu groot blijft. En anders is er een slecht contact of kabel of zo. Of heb je de boel niet goed aangesloten.
Pjotr
Bikkel!

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #5 on: December 01, 2010, 01:04:18 AM »

Hi Ylib,
Het schema van jouw boot (pg 66, http://anciensbateaux.jeanneau.fr/doc/proprietaire/manuelproprietaire_2_20080306_SO37_fr_angl_Manuel.pdf) maakt niet exact duidelijk hoe eea geschakeld is, wel dat er een 3-tal hoofd schakelaars zijn. Vanuit de bouwer is er meestal geen scheidingsdiode geinstalleerd (ping ping), je kan de schakelaar van de start batterij af te zetten zodra je de motor uitzet en je service set gaat aanspreken. Anders zijn de batterij sets gekoppeld en zal je ook de start batterij leegtrekken. Om dit te voorkomen kan er een relais zijn aangesloten zoals hierboven beschreven. Erg veilig en redundant is het allemaal niet (zodra je service set enigszins belast is geweest en je hier weer een volle start batterij aan knoopt gaat er een behoorlijke stroom lopen), beter is het de eerder genoemde scheidingsdiode toe te passen.

Om jouw situatie te beoordelen moet je me even vertellen hoe je hebt geconstateerd dat je startbatterij wel oplaadt en je service batterij niet? Heb je de laad spanning gemeten of heb je de capaciteit van de batterijen vastgesteld en zo ja hoe? Welk type (vermogen) dynamo is er gemonteerd? Het kan nl. zo zijn dat de dynamo domweg niet genoeg capaciteit heeft om de service batterij te laden, let wel, je gaat welliswaar niet zo’n heel eind omhoog in capaciteit maar dit kan wel degelijk van invloed zijn. Een oplossing hiervoor kan mogelijk zijn een Alpha pro regeling te monteren die een volwaardige 3-traps temperatuur geregeld laadproces verzorgd en de batterijen werkelijk tot 100% laadt. Heb je de aansluitingen goed gecontroleerd zoals eerder genoemd en/of heb je andere aansluitingen gewijzigd?
Ben benieuwd.
Johnny mc Miller
Bikkel!

View Profile WWW Email
« Reply #6 on: December 01, 2010, 08:51:13 AM »

Pjotr heeft 01 oktober van dit jaar een heel verhaal geschreven over accu's en de behandeling van accu's, die heeft er echt veel verstand van.

Zei ik het niet, hoogleraar accu-techniek en accu-wetenschappen. Cheesy

Vriendelijke groet

Johnny

ylib
Bikkel!

View Profile Email
« Reply #7 on: December 01, 2010, 01:10:24 PM »

@pjotr
Ik heb dit op reis geconstateerd. Namelijk na 3 dagen voor anker in een mooie engelse baai (Island of Wight), de terugtocht aangevat. Eerste stuk (2-3 uur) op de motor dus ik dacht, geen probleem, batterijen worden goed opgeladen! Daarna zeil en autom. piloot aan en 1,5 uur later, alarm van de gps : "te lage accuspanning". Ik kan via het instr.board meteen de spanning chequen en bleek dat de accuspanning van de startbatterij ong. 14 V was (dus geen problee) maar die van de service-batterij (waarop ook de autom. piloot staat) slechts 8.5 V aangaf. Motor meteen aangezet maar tevergeefs! Lage spanning bleef,... en daalde nog verder Undecided
Om een lang verhaal kort te maken: In duinkerke aangekomen, had ik heel even een electricien van jeanneau aan boord voor een ander probleem (nl afstandsbediening van de ankerlier) en ik kreeg he, na mijn verhaal van de 2 batterijen, toch even zo ver dat hij de spanning van de batterijen doormat.
Eenvoudigweg alle stroomvreters aanzetten die op service-bat. staan en accuspanning meten wanneer je na een kwartiertje de motor aanzet.
Zijn conclusie: de startbatterij laadt op de service-bat. niet.

En toen was hij weg!
Daarna ben ik op zoek gegaan naar een soort van relaisturing of dergelijke. Alle kabels gevolgd tot ze verdwijnen in een kabelgoot maar tevergeeft, ik kom er niet aan uit Embarrassed. Een punt is dat ik voor ik de reis aanvatte ik de batterij van 70 AmpH naar 105 heb veranderd. Ik heb niets aan de bekabeling veranderd, enkel de ene batterij eruit en de andere erin en op dezelfde manier aangesloten. Nu ben ik eigenlijk opzoek naar die "waarschijnlijke scheidingsrelais" die stuk is. Cry
lamanouk
Bikkel!

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #8 on: December 01, 2010, 04:59:19 PM »

en is er in de manual niets te vinden?

normaal steekt daar een elektrisch schema in en voor een CE gekeurde boot is dit verplicht
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #9 on: December 01, 2010, 05:56:39 PM »

Ik heb zo'n schema in het manual van mijn SO 32. Maar je moet al aardig onderlegd zijn om daar juiste conclusies en meetpunten uit te halen. Zo bleek dat niet alle door Jeanneau ingebouwde extra's zoals acculader waren opgenomen en is het scheidingsrelais als black box zonder verdere toelichting opgenomen. Niet blindelings op vertrouwen dus.
lamanouk
Bikkel!

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #10 on: December 01, 2010, 06:37:52 PM »

misschien een klein beetje uitleg:

met 1 alternator wens je 2 batterijen te laden, maar bij ontladen moeten de batterijen gescheiden zijn, opdat we bij platte service batterij de motor nog kunnen starten om de batterijen weer op te laden.

- ofwel doe je dit met een scheidingsrelais die de beide batterijen van elkaar scheidt. Als de alternator draait gaat de spanning omhoog en gaat de relais dicht en staan de 2 batterijen met elkaar in verbinding (systeem dat je niet vaak tegenkomt, op jeanneau nog niet gezien); een voorbeeld (relais) in bijlage.

- ofwel gebruik je een diodebrug waarop de alternator en de verschillende batterijen op aangesloten zijn. Deze diodebrug verdeelt dan de stroom naar de verschillede batterijen, maar de batteijen zelf staan nooit met elkaar in verbinding, een voorbeeld (stroomverdeler) in bijlage

zo, nu weet je naar wat je op zoek moet gaan.....
Pjotr
Bikkel!

Thuishaven: Kudelstaart
Type boot: Sun Fast 39

Sun Fast 39 Levante

View Profile WWW
« Reply #11 on: December 02, 2010, 01:14:54 AM »

Ylib,
Hou er in eerste instantie rekening mee dat je met de dynamo van je motor je accu’s nooit en te nimmer volledig geladen krijgt! Dit omdat een dergelijk apparaat direct begint terug te regelen zodra er een hogere batterij spanning wordt geconstateerd, en die is er zodra de dynamo draait, dit is dus een cirkeltje. Met een standaard motor dynamo lukt dit alleen indien er een Alpha pro regelaar op is aangesloten. Deze “fopt” de dynamo en geeft een signaal door waardoor de dynamo denkt dat de batterijen leeg zijn en daardoor maximale laadstroom gaat genereren. Alpha Pro regelaars zorgen tevens voor een volwaardig 3-traps temperatuur geregeld laadproces:  http://www.mastervolt.nl/maritiem/producten/alpha-pro-laadregelaars/alpha-pro-12-v/ .
De dynamo op jouw motor zal volgens de specificaties een vermogen hebben van zo’n 60-70A. Dit is een specificatie die veelal een piek betreft een ook nog eens bij een maximaal toerental van de dynamo op de testbank (helling af, wind mee, kroeg in zich). In de praktijk zal er een laadstroom lopen van slechts enkele Amperes, laten we even voor het gemak aannemen 10A (als ie dat al haalt). Om de batterij van 105Ah die mogelijk voor de helft ontladen is geweest (3 dagen stroomgebruik) moet er dus zo’n 50Ah geladen worden => 5 uur draaien dus! Ga er tevens van uit dat je batterij dan max. voor zo’n 80% geladen is. Als je dan ook nog bedenkt dat er tijdens dit verhaal ook nog een bepaalde stroom wordt afgenomen door de verbruikers aan boord (ref. stuurautomaat die vaak een behoorlijke stroom vragen), dan loopt de capaciteit van de batterij snel terug.

Moraal van dit verhaal: ga niet direct uit van een defect in het systeem, een dynamo op een motor is in eerste instantie bedoeld voor het laden van een start batterij en niet van een (relatief grote) service batterij zonder noodzakelijke aanpassingen. In veel gevallen allemaal vaak geen probleem; na een dag of wat achter het anker gelegen te hebben zoeken we vaak toch een haven met walstroomaansluiting voor de lader op. In jouw geval ging dat niet op.

De hier op volgende meting bij jou aan boord is een beetje een raar verhaal. Had je in de tussentijd de batterijen al aan de lader gehad of was er nog steeds een melding van lage batterij spanning? Houdt er rekening mee dat de klemspanning van de batterij slechts een indicatie is van de laadtoestand. Indien je de laadtoestand wilt monitoren dien je een shunt te installeren die bij houdt wat er in- en uit je batterij gaat http://www.mastervolt.nl/maritiem/producten/shunts/. Deze geeft dit weer via een Ampere meter op je dashboard (niet te verwarren met een voltmeter) en is aangesloten direct ná de – aansluiting van de batterij. In mijn Jeanneau (SF39) is deze wčl af fabriek gemonteerd en staat ook op het schema.

Meest eenvoudig is om de klemspanning (direct op de batterijen) te meten zodra de motor loopt, dan weet je meteen of de dynamo een laadspanning afgeeft of niet en waar deze uitkomt. Als er op je start batterij wčl een laadspanning is en op de service set niet, weet je dat je dynamo het doet maar niet bij de service set uitkomt en zul je in dat circuit moeten gaan zoeken.
Of er wel of geen relais is geinstalleerd maak ik zoals gezegd uit het schema van de gebruikshandleiding van jouw schip (SO37) niet op, deze zijn over het algemeen nooit zo duidelijk. Je zult of in je eigen documentatie na moeten gaan of er aanvullende schema’s zijn (die wil ik wel voor je bekijken; ff scannen en via een persoonlijk berichtje) of zoals je al hebt gedaan in het ruim van je schip duiken en de touwtjes volgen en zien wat je tegenkomt. Ik sluit niet uit dat er niets te vinden is en dat er van je wordt verwacht dat je zelf eea regelt via de hoofdschakelaars.

Tijd voor een modificatie zou ik zo zeggen: installeer een fatsoenlijke laadstroomverdeler http://www.mastervolt.nl/maritiem/producten/laadstroomverdelers/ en voorkom al dit soort ellende. Beter nog om aanvullend een shunt en accumonitoring te installeren om ten alle tijde goed inzicht te hebben in de laadtoestand van de batterij. Let hierbij weer op, er zijn veel producten in de omloop die dit “pretenderen” op basis van de accuspanning. Dit is niks meer dan een extra stroomvreter, deze apparaten geven vooral veel licht maar vertellen je naast tijd, temperatuur in de salon en barometerdruk verder niets meer dan de voltmeter die je al hebt. De enige juiste oplossing is een shunt en een goede batterij monitor die de capaciteit berekent.
Ik hoor wel wat er van komt.
ylib
Bikkel!

View Profile Email
« Reply #12 on: December 02, 2010, 10:01:58 AM »

@pjotr

Das was ik vergeten te vertellen in mijn Engeland-verhaal: na aankomst in Duinkerke heb ik eerst de boot aan de wal-stroom gezet waardoor beide batterijen terug werden opgeladen via de walstroom. De volgende dag pas, kwam die technieker en deed de test zoals jij heb uitgelegd in je voorlaatste paragraaf. Namelijk meten van de spanning op de service bat en meten van de spanning op de start bat bij draaiende motor. Op deze van de startmotor steeg de spanning naar "laad"-spanning (ik denk ong. 14,5V of zo) en op de service bat bleef deze constant. Dus was zijn conclusie : de motorgenerator deed het wel, doch de laad-stroom geraakt niet bij de service bat wel bij de start bat. Dus daarom ging ik op zoek naar een soort verdeel blokje maar tot op heden tevergeefs. Als het terug wat warmer wordt, zal ik toch nog eens in het ruim duiken en nog eens heel nauwkeurig alle draden nalopen! Ik hou jullie op de hoogte
anneguus
Bikkel!

View Profile
« Reply #13 on: December 02, 2010, 10:04:22 AM »

Misschien dat ik zo'n Alpha Pro laadregelaar volgend jaar installeer omdat ik in 2012 weer voor een maand of 6 ga varen in Zweden. Maar vorig jaar heb ik daar ook en maand of wat rondgevaren. Ik had daarvoor de standaard lichtaccu van mijn SO32 vervangen door een echte lichtaccu van 105 Ah. Dat bleek niet genoeg om een aantal dagen achter elkaar zonder walstroom te kunnen. Ik heb er ter plaatse een 70Ah lichtaccu bij geplaatst, domweg parallel aan de 105Ah accu. Het geheel liet zich goed opladen (totaal 70 Ah start + 175 Ah lichtaccu) door de (standaard) dynamo van mijn Volvo'tje, alhoewel ik natuurlijk de accu's daarmee niet echt goed vol kreeg, als hierboven genoemd. Toch was het voldoende om tot 7 nachten opeenvolgend te ankeren, waarbij ik elke dag hooguit 2 uur op de motor gevaren heb. Dat dynamootje kon het dus wel aan. natuurlijk kan het altijd beter, maar daar zit een prijskaartje aan. Ik zou eerst de installatie weer goed werkend maken en dan afhankelijk van je vaarplannen verder investeren. Ik denk wel dat een Alpha Pro Laadregelaar de levensduur van je batterijen zal verlengen. Als je nieuwe batterijen nodig hebt koop dan echte lichtbatterijen, die dingen van Jeanneau zijn gewoon startaccu's. Als je die een paar keer te ver belast ben je permanent een flink stuk capaciteit kwijt.
ylib
Bikkel!

View Profile Email
« Reply #14 on: December 02, 2010, 12:10:07 PM »

@anneguus/ heb je dan led-verlichting of had je van die energievreters? Ik kon gemakkelijk 3 dagen met de led-verlichting verder met de 105 AmpH? Koelkast werd slechts sporadisch aangezet.
Pages:  [1] 2 3   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Hij dobbert weer :)! by Kapt. Bob
May 17, 2012, 11:48:14 PM

Een frisse maar snelle overtocht by zeilbootcato
May 17, 2012, 09:56:21 AM

Achteruit box in varen by Free Bird
May 16, 2012, 12:38:21 PM

La coruna by Arjan Boot
May 15, 2012, 01:37:03 PM