Jeanneau Forum
September 10, 2010, 04:08:13 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News:

Welkom op de nieuwe forum voor Jeanneau Zeilers.

Op dit forum kunt u al uw vragen en opmerkingen kwijt wat betrekking heeft op de Jeanneau.

Home   Help Search Gallery Downloads Downloads Login Register  
Random Image +-
Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: omvormer  (Read 954 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
NINIX
Riet zeiler
**

Thuishaven: Arnemuiden
Type boot: Sun Oddesey 28.1

View Profile
« on: January 26, 2010, 10:43:49 PM »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een omvormer van 12V naar 220V.
Bijvoorbeeld voor een oventje.
Ben van plan om dit aan te schaffen, maar kom weinig documentatie tegen over dit onderwerp.

gr NINIX
Antoine
Riet zeiler
**

Thuishaven: Oostwatering Veere
Type boot: SO 29.2

View Profile Email
« Reply #1 on: January 26, 2010, 11:06:11 PM »

Ninix,

Ik heb vorig jaar bij de Lidl een omvormer gekocht 12V naar 220V, (150 W) voor in de auto dus met aansluiting voor de aansteker. Deze eraf geknipt, goed gekeken welk draadje plus en min was en vervolgens parallel gezet over mijn radio en de zekering verhoogd naar 15 A.
Werkt prima voor een laptop, scheerapparaat enz. maar kan natuurlijk ook voor de verlichting en ontsteking van een oventje.

Antoine
lamanouk
Plassen Zeiler

Thuishaven: oostende
Type boot: sun odyssey 45DS

lamanouk in londen

View Profile WWW Email
« Reply #2 on: January 27, 2010, 07:04:17 AM »

wanneer u een omvormer plaatst, houd dan rekening met het volgende:

- vb 1200W (oventje) betekent 100A op 12V, dat is wel de stroom die een startmotor uit de batterijen trekt!!!!
 dus omvormer zo dicht mogelijk bij batterijen, kabels van voldoende diameter en voldoende groot batterijpark

marc
« Last Edit: January 27, 2010, 07:07:47 AM by lamanouk » Logged
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #3 on: January 27, 2010, 07:07:22 AM »

Goedemorgen,

Je moet eerst weten hoeveel watt dat oventje trekt!

Als je een omvormer koopt van 1500/3000 watt (is die normaal 1500 wat constant en kan een piekje hebben van 3000)
www.omvormer.nu  is iets waar je naar kan kijken, daar heb ik hem ook gekocht
Zelf heb ik dus een vrij grote gekocht zodat ik ook TV kan kijken  / boren / stofzuiger / laptop / digitenne en dat soort dingen kan aansluiten.
Enige wat niet werkt is de Senseo maar dat heeft te maken met synische omvormer modellen.
De onze vlakt de piekjes af van de synus (of zo iets) waarbij  en ruis zou kunnen ontstaan (monitoren hebben daar onderandere last van) en Senseos werken daardoor niet!
Dat is onderandere de reden waarom een Mastervolt zo duur is en dat je voor veel minder een industiele omvormer kan kopen.
Maar normale TFT schermen hebben nergens last van!

advies is dus:
Bekijk wat je nodig hebt om te verbranden (watt) en zoek dan een goede omvormer uit welke dat kan.
eenmaal een omvormer altijd een omvormer!

Onze kinderen gaan er namelijk vanzelf sprekend vanuit dat je overal stroom hebt voor:
TV kijken, internetten , warm water, DSI opladen, DVD kijken, " Pa mag ik even computeren" etc etc etc

Smiley

Succes ROland

NINIX
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #4 on: January 27, 2010, 11:02:20 AM »

Goedemorgen,

Wat een reacties na zo'n vraag!!
Hier wordt ik blij van.

Als ik het geod begrijp werken er dus meer mensen met een omvormer en zijn hier tevreen over.

ik ga zeker de site omvormer.nu eens bekijken en daar een passende omvormer uitzoeken. (dank je Roland)
Als alles geinstalleerd is zal ik mijn bevindingen hier laten weten.

vr gr NINIX
sjaanootje
Bikkel!

Thuishaven: Bruinisse
Type boot: Sunshine 36

tuxmanro@hotmail.com
View Profile WWW
« Reply #5 on: January 31, 2010, 06:10:55 PM »

Beste,

dit lijkt mij een leuke omvormer.
Voor opladen van de troep (laptop / telefoon, DSI etc)
http://www.omvormer.nu/content/index.php?structure_id=fc71bd6dadd05593a97bb9649ff35285&item_id=SPW800P-12

altijd dus even vooraf bedenken wat je er op wilt aansluiten en daar dan een omvormer bij kiezen.
Als je bijvoorbeeld een stofzuiger van 3000 watt erop wilt aansluiten weet je dus van te voren dat dat niet gaat lukken Wink

ZigZag
Bikkel!

Thuishaven: Oranjeplaat, Arnemuiden
Type boot: Sunshine 38

View Profile WWW Email
« Reply #6 on: January 31, 2010, 08:01:34 PM »

Zeker je omvormer voldoende en probeer de bedrading zo kort mogelijk te houden ten opzichte van je accu, zo voorkom je stroomverlies. Met een goede zekering, die makkelijk bereikbaar is, is het een uitkomst op aan een eiland gewoon 220 volt te hebben om telefoons, DSI en dergelijke op te laden.

Koop een boot en... Zie ons weblog http://zigzagboot.blogspot.com/
NINIX
Riet zeiler
**

View Profile
« Reply #7 on: February 21, 2010, 05:49:45 AM »

Hallo medezeilers,

Hier de beloofde terugkoppeling.
Gisteren de omvormer en de oven ingebouwd.
Alles werkt perfect.
Ik heb een 2000 W. omvormer gekocht via internet bij Alcatronic.
Wij hebben nu dus ook 220 V. als we aan een eilandje liggen, is toch wel handig.
Als wij het oventje gebruiken is het wel noodzakelijk om de motor te starten anders is de lichtaccu wel erg snel leeg.

Bedankt voor jullie adviezen en kom maar eens langs om een warm croissantje, haha

gr NINIX
ZigZag
Bikkel!

View Profile WWW Email
« Reply #8 on: February 21, 2010, 08:20:21 AM »

Wij hebben ook een omvormer aan boord, maar dan een kleintje; 150 watt max. Onze oven gaat op gas. We hebben wel 220 verbruikers aan boord, maar dat zijn maar er maar een beperkt aantal. De kids zijn nog niet op de leeftijd dat ze 220 overal, dus ook aan boord, als vanzelf sprekend ervaren. Een schepnet en een emmer vinden ze nu vele malen leuker.

Je motor laten draaien als je veel stroom vraagt via je omvormer zou ik sowieso doen. Tenzij dit midden in de nacht is, maar ja, dan slaap ik meestal.

Windrush
Zeiler

Thuishaven: Drimmelen
Type boot: SO 34.2

View Profile
« Reply #9 on: June 07, 2010, 08:23:13 PM »

Mijn kinderen willen nog wel met een schepnet aan de gang, maar met wat minder weer is een DS toch wel een uitkomst. Maar opladen zonder omvormer is lastig. Ik heb altijd maar het gevoel dat je de accus zo snel leeg trekt. Ik heb ook een klein omvormertje van 150 watt, maar zet het eigenlijk alleen maar aan als we op de motor varen en iets via 220 moeten laden (laptop). Ik overweeg wel een TFT schem en digitenne, maar weet eigenlijk niet wat dat aan stroom verbruikt. Is dat er alleen op 220 volt?  Ik heb twee boordaccu's van 70 Ah. (en nog een startaccu van 70 Ah.) Voor de continuiteit zit er een zonnepaneeltje op het dek van 58W. Kan iemand me een beetje op weg helpen?   Undecided
French Kiss
Bikkel!

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Legend 41

Geoff

View Profile Email
« Reply #10 on: June 07, 2010, 09:13:31 PM »

Hallo allemaal,

Eeen omvormer staatook nog op mijn lijstje, maar heb in de tussen liggende tijd een 220v ring aangelegd, inclusief 4 centraal dimbare halogeen spotjes. Tegenwoordig hebben we in nagenoeg alle havens wel stroom, en het zal nog wel even duren voordat wij 'snachts gaan varen of ankeren, met onze rakker. Het is een sport geworden om stroom te krijgen.. En ja zonder stroom, idd geen TV.. maar dat gebeurt ons zelden.. Grin
Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #11 on: June 08, 2010, 12:30:41 AM »

Had op mijn vorige boot ook een omvormer om mijn laptop op te laden, 12 volt naar 220 volt, en dan de laptop omvormer van 220 volt naar 14 volt en dat vrat stroom.
Heb nu een omvormer van 12 volt naar 20 volt ( op de nieuwe laptop) bevalt uitstekend.
Voor jouw laptop wordt dat even zoeken met jouw specifieke wensen, maar Google is je viend.

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
French Kiss
Bikkel!

Thuishaven: Monnickendam
Type boot: Sun Legend 41

Geoff

View Profile Email
« Reply #12 on: June 08, 2010, 04:28:07 PM »

voor om en nabij de 70 eur heeft TARGUS een "auto lader" voor laptops, met de bekende sigaretten plug..

Ik zit in de ICT..  Grin

Geoff
ZigZag
Bikkel!

View Profile WWW Email
« Reply #13 on: June 08, 2010, 10:14:57 PM »

Hebben een kleine omvormer aan boord, dacht een victron. Geeft volgens mij iets van 150 watt continu en heeft een piek van 250 of 300 watt. Geen vetpot, maar voor de mobieltjes, Nintentdo, scheepapparaat en dergelijken prima. Voor ons geen tv aanboord. (zal wel veranderen als mijn kids een jaartje ouder zijn...)

Intruder
Moderator
Bikkel!

Thuishaven: Urk
Type boot: SO 37

View Profile
« Reply #14 on: June 08, 2010, 10:58:46 PM »

voor om en nabij de 70 eur heeft TARGUS een "auto lader" voor laptops, met de bekende sigaretten plug..

Ik zit in de ICT..  Grin

Geoff
Zit ook in de ICT en heb net m'n 2e PC bij Aldi gekocht. Grin

Met vriendelijke zeilersgroeten, Arjan
Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to:  

Recent Topics Forum +-
Roerblad by YXX
September 09, 2010, 10:39:30 PM

Verzekering by YXX
September 09, 2010, 10:38:09 PM